Så gick dagen igår med mat och träning

Igår gick jättebra! På morgonen åt jag min eviga frukost och sedan promenerade jag ungefär 40 minuter. Därefter skrev jag på den roman jag nu har börjat skriva på. Det går sakta och är lite svårt, eftersom jag inte har skrivit skönlitterärt på så länge. Men det känns också hur spännande och roligt som helst! Jag ritade också en del, innan det var dags för lunch.

Lunchen bestod av kikärtsbiffar med sallad och hemmagjord avokadoröra.

På eftermiddagen väntade ett hårt träningspass med min PT. Vi varvade kondition och styrka, som vi brukar göra. Passen är alltid totalt asjobbiga men efteråt är jag alltid jätteglad!

Efter träningen åkte jag hem och jobbade med lite allt möjligt plus fixade sådana där jobbiga abonnemangsrelaterade saker inför flytten. Mycket skönt att ha det gjort.

 

Till middag blev det broccoligratäng (utan ost och grädde, med mjölk i stället) med kycklingfilé och sallad.

Mellanmål 1 (fm): Banan, mellanmål 2 (e.m), också banan och på kvällen åt jag ett äpple.

På kvällen promenerade jag och Jens ytterligare en timme, runt på Kungsholmen. Så jag fick enormt mycket motion igår och åt otroligt bra jämfört med hur 90 procent av mina dagar har sett ut hittills.

Och på förekommen anledning: Ni är flera som skriver snälla och omtänksamma kommentarer om att jag kanske bör plocka bort fler livsmedel osv eftersom jag inte har gått ner i vikt. Så jag vill förtydliga: Jag har ätit fel, det är därför jag inte har gått ner i vikt. Jag har ätit bröd och pasta och så vidare. Det handlar alltså inte om att havregrynsgröten stoppar mig från viktnedgång, utan att jag inte har skött min kost. Men det har jag äntligen kommit igång med nu och det känns väldigt fint. Den här bloggen ska dock inte fokusera bara på vikt, utan främst på min hälsoresa i stort. Nu har jag minskat min stress jättemycket, jag tränar regelbundet, jag har sänkt mitt blodtryck och blodsocker jämfört med innan bloggen. Slutat äta godis och kakor i parti och minut. Jag sover bättre, är piggare och gladare. Och så vidare. Vissa tycker att jag ska plocka bort banan eller annat, men jag blir inte triggad av banan. Jag måste göra det här på mitt sätt, annars går det inte.

Nu ska jag tänka på roligare saker: Möte hos bonnier tidskrifter! Adressändra (ok, inte så jättekul)! Promenera! Göra en podcastintervju! Rita! Packa! Puh.

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa, Vardag. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Så gick dagen igår med mat och träning

  1. Madde skriver:

    Självklart ska du göra det på ditt sätt. Alla klarar olika saker, och mår bra av olika. Hälsan är viktigare än vad siffran på vågen säger 🙂 Du gör vad du mår bra av

  2. Tove skriver:

    Något jag funderat på, läst din blogg ett tag: det ser alltid ut som att du äter så lite, har du låg ämnesomsättning eller någon ämnesomsättningssjukdom el dyl? Luncher/middagar ser alltid mest ut som sallad på tallriken och så några frukter under dagen och gröt på morgonen? Samtidigt tränar du mycket och promenerar typ en timme om dagen?!! Du borde ju kunna äta typ 2000 kalorier och fortfarande gå ner i vikt men från alla bilder ser det ut som att du äter långt ifrån det. Vet du vad du ligger på för intag? Mest nyfiken då jag själv också gör vikt/hälsoresa!

    • Jessica Johansson skriver:

      Hej Tove!
      Ja jag tar medicin mot låg ämnesomsättning (lång historia) men med medicinen så har jag normal ämnesomsättning. 🙂 Men som jag skrev i inlägget så har jag alltså verkligen inte ätit så här bra förutom ibland, och nu denna vecka typ! Så det är därför jag inte har gått ner i vikt. Jag har helt enkelt ätit massa bröd och pasta och färdigrätter och sådant. Men nu har jag äntligen kommit igång med matlagningen senaste veckorna på ett sätt som jag aldrig gjort sen jag flyttade hemifrån för tio år sen. If there is a will there is a way, jag vägrar ge upp 🙂 heja dig!

  3. L skriver:

    Hej,

    Jag har haft liknande problem som dig. Jag har också gått hos PT, dietist etc. Fått kostråd som egentligen varit desamma i många år. När jag har skött det exemplariskt har jag gått ner några hekto. Jag har ändock haft ett ständigt sug och när jag trillat tid har samvetet gjort mig illa. Mitt tips är att läsa om hormoner, det finns idag en uppsjö av böcker, t ex ”Socker” av R.Lustig eller Martina Johanssons böcker.

    Jag är nu normalviktig men jag anser inte att vikten i detta fall är det primära, det är hur jag lever mitt liv. Att ständigt vara hungrig, tänka på mat, räkna kalorier, blir iaf jag helt slut i huvudet av. Det tar så mycket energi. Var jag fortfarande hungrig bad min pt mig är mer vitkål för det tog mer plats och då blev man mätt, jo tjena…nu förstår jag att det inte är mängden mat som gör en mätt eller ej utan vilka hormoner som reagerar.
    Vi är olika känsliga för hur maten påverkar oss och jag tror stenhårt på hormoner, inte kalori in kalori ut.

    Jag själv är väldigt känslig för mat som påverkar mitt insulin. Spelar liksom inte någon roll om det är fiberrik quinoa eller morötter.
    Det är så enkelt att äta bra, må bra och känna sig fri och frisk om en själv vet vilken mat som gör en gott. Då triggas man inte heller av mat som man vet är mindre bra.

    Kram

    • Anna skriver:

      Så sant och väldigt bra kommentar! Det finns också föreläsningar på youtube av dr R. Lustig som är mycket intressenta att titta på 🙂

  4. Grymt bra jobbat, kan inte vara helt lätt att vara så sund i kosten och kunna hålla det gott och intressant men verkar som att du lyckas bra!
    topbloggare blogg.alltforforaldrar.se/viviannetreschow/

  5. Katarina skriver:

    Du vet precis vilken mat just du mår bra av och vilken som du inte mår bra av. Du vet också vad som inte mättar och vad som mättar. Slarv med maten är ok; livet är ju inte planerbart in i minsta detalj och inbland behöver vi bara kunna säga ”fuck it – just nu skiter jag i det nyttiga och förnuftiga utan gör bara som jag har lust med just nu”. Jag ser inte heller detta som en blogg om den fantastiska viktnedgången 40 kg på 4 månader utan just den där berg- och dalbanan som livet är och där det händer saker runt omkring en som skapar olika förutsättningar, inte bara för matval utan också andra val. Din flytt är ju jättespännande! Ditt val att ägna mer tid åt skapande är superhäftigt! Jag tror att det är bra att du tillåter dig att ”äta fel” emellanåt, eftersom det visar att du är flexibel i ditt tänkande och därmed lätt justerar detaljer för att få en fungerande helhet. Men sluta aldrig att motionera, för då riskerar du att inte orkar teckna och det vore katastrof. 🙂

    • Jessica Johansson skriver:

      Alltså du är ju verkligen bäst, Katarina! Tack för din fina kommentar och jag håller verkligen med dig. Och nej, jag kommer aldrig mer sluta motionera, jag känner hur stark det gör mig. Och glad och pigg osv! ❤

  6. Cristina skriver:

    Hej!
    Jag gillar skarpt dina podcast hittills och blir jätteglad att läsa att du precis spelat in ett nytt.
    Ska lada ner den direkt och ”spara” den lite tills imorgon 😉

  7. Ida skriver:

    Heja dig, du ska givetvis göra precis just som du vill! Det är så underbart att följa dig och det är just för att du går din egen väg och inte är en ansiktslös LCHF-blogg till. Peppar mig som fallit av vagnen de senaste veckorna att börja ta mig tillbaka på banan! Kram!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s