Nolltolerans mot följande livsmedel:

Jag har rannsakat mig själv lite och är ju expert på att intala mig själv att ”Ett litet bröd är ingen fara”. Och det är det ju inte för de allra, allra flesta. Men för mig är det anledningen till att jag inte går ner i vikt (även om jag har fått massa andra positiva hälsoeffekter sen jag började blogga här!). Så från och med nu och under lååång tid framåt så har jag helt enkelt nolltolerans mot några olika matprodukter.

På samma sätt som jag aldrig någonsin skulle få för mig att äta godis eller bullar eller pizza numera, så kommer jag börja ha samma inställning till dessa livsmedel. Jag vet ju att det kommer ge resultat på vågen. Eftersom jag kämpar så mycket med mat och träning så är det tråkigt att det ändå inte händer något. Jag är extra känslig mot följande matvaror och kommer alltså plocka bort dem helt, och låtsas att de är chokladkakor eller pommesfrites:

* Bröd i alla dess former, även knäckebröd (jag äter aldrig knäckebröd längre men det slinker ner en och annan brödbit och det är ju ganska mycket kalorier och socker i sådana).
* Caffè latte. Man kan ju lika gärna dricka svart kaffe!
* Nötter OCH mandlar. Ibland lurar jag mig själv och köper en sådan där mandelpåse på pressbyrån men en sådan innehåller 600 kcal, dvs mer än en timmes rask promenad. Inte värt det för mig.
* Och det gamla vanliga förstås: Skräpmat, färdigmat, vanlig pasta, godis, sötsaker i allmänhet, kakor och bullar. Men det här har jag redan kommit ur så det känns ganska lugnt på den fronten.

Okej? Detta känns toppenbra, överväger att skriva ut listan och ha den med mig at all times!

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa, Sockerberoende. Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till Nolltolerans mot följande livsmedel:

  1. Katarina skriver:

    Förstår dig helt och fullt! Hade lagt av med godis ett tag men igår tog jag ett gäng lakritsstänger och mådde sedan illa…verkligen inte värt det! Hela magen är i uppror av gelatinet och annat skräp. Svårsmält som satan är det. Nä, nu får det vara helt slut på godisätandet. Jag kan äta kakor och bullar för det är så pass sällan (bakar nästan aldrig) och det påverkar inte magen lika mycket som godiset, men godis tillhör nu det förgågna…hoppas jag…

    • Jessica Johansson skriver:

      Åh ja man mår ju illa av sånt (även skräpmat tycker jag) när man har hållit ifrån sig det ett tag, och då är det verkligen inte gott. Det försöker jag tänka på om jag blir sugen på godis, att antagligen skulle jag uppleva det som alldeles sött och sliskigt idag och därför skiter jag i det 😀

  2. L skriver:

    Helt rätt tänkt tror jag! Efter ett tag kommer det kännas naturligt att inte äta bröd. Listan låter bra – kanske kan du skriva upp alternativ också, när du får sug på bröd – då kan det ju vara bra med alternativ till bröd eller nötter, tex att köpa en påse babymorötter eller ett äpple – det är kanske inte lika gott, men det är mättande (till skillnad från bröd)! Kanske kan du komma på egna alternativ. Lycka till!

    • Jessica Johansson skriver:

      Tack för din kommentar! ❤ jag har tänkt att just morot, äpple och banan får vara min nödproviant men absolut ingenting annat. Då vet jag att jag alltid kan ta till någon av de sakerna som alltid går att få tag i överallt. Kram!

  3. Katarina skriver:

    OK! och ta med listan….

  4. anna skriver:

    Bra Jessica!!!
    Lyssna på suget. Får du sug så vet du att du troligtvis fått i dig något tokigt. Tänk på att få i dig tillräckligt med protein också. Det är jätteviktigt. Och tillräckligt med fett. Och att underrätta är lika tokigt som att överäta.

    Tänk på att det finns många matvaror som egentligen är helt okej att äta, men att de kan trigga ett sug för dig som är känslig. Tex morötter, banan, havregryn osv. Känns kanske helt ok när du äter det, men sedan slår suget på efter en timme eller två.

    Men det absolut viktigaste är att lära dig att hantera livet och stressen på ett annat sätt än att stoppa i dig mat. Och det behöver jag ju inte ens skriva här. Du vet vad jag menar 😉 🙂

    Du har ju varit här innan, och lovat dig själv att utesluta produkter, men trillar hela tiden tillbaka… Varför då? Jo, för att du får i dig saker som du triggar på. Det handlar inte om dålig karaktär, att du skulle vara svag eller att du inte är tillräckligt motiverad. All kraft, energi och vilja du har lagt ned på detta är tillräckligt för att bestiga flera berg. Du behöver bara rätt verktyg o rätta nycklar för att komma vidare. Få kunskap om ditt beroende och att agera därefter.

    Och kom ihåg… Ensam är INTE stark!

    • anna skriver:

      Och just det, det är inte du som intalar dig själv att äta det där brödet. Det är sjukdomen beroende. Många tycker det är enklare att beskriva det som en blå och en röd hund som sitter på våra axlar. Den röda hunden är sjukdomen som hela tiden försöker att få oss på fall. Den blå hunden är den friska delen i oss som vet bättre. Du behöver lära dig verktygen för att kunna säga till den röda hunden att gå och lägga sig när den håller på.

    • Jessica Johansson skriver:

      Tack igen för dina kommentarer. Jag upplever dock inte att jag blir triggad av morötter, banan, havregryn. Varför triggar morötter? Det jag blivit triggad av i min dagliga kost är de eviga brödbitarna plus att jag har fuskat en del med pasta osv.

    • anna skriver:

      Ja du kan ju välja att lyssna på experter inom sockerberoende eller så kan du välja att tro att du vet bäst själv. Simple as that!

      Själv har jag valt att lyssna på experterna. Fungerar väldigt bra för mig. Mår fantastiskt. Men jag tar fortfarande en dag i taget. Jag tar aldrig något för givet. Jag går på OA-möten varje vecka. Jag har varit sockernykter i 18 månader nu. Jag har en lååååång resa kvar. Men jag njuter av varje steg på resan.

    • anna skriver:

      Varför triggar morötter? Jo, därför att de innehåller väldigt mycket snabba kolhydrater. Som har samma effekt på din hjärna som socker. Du kan säkert äta lite morötter ibland i samband med måltid. Men var försiktig, speciellt till en början och om du vill gå ned i vikt.

      Ett tips är att du försöker att lära dig som vad egentligen är socker, och vad som blir till socker i hjärnan. Vad kommer att trigga din hjärna så att du får lust att överäta?

      Där finns jättemycket kunskap på nätet. Det är ju någonting i din kost som gör att du hela tiden trillar tillbaka och inte kan motstå suget på bröd. Jag gissar på att du får i dig för många snabba kolhydrater vilket gör att din bereondehjärna aldrig får vila och ditt belöningscentrum kickas igång och du blir hungrig, sugen och vill ha något mer. När du börjar riva i skafferiet i jakten på något att äta, då vet du att du har ätit på ett tokigt sätt de senaste dagarna.

      Du ska äta och bli mätt, och sedan ska du klara dig utan att tänka på mat tills nästa måltid. Då vet du att du är på rätt spår.

  5. Marina skriver:

    Det kommer att vara tufft till en början med det går över rätt snabbt ändå! Och vill du ha nåt att ha osten på – inte för att man behöver det men ändå – så finns ju fröknäcke att baka 😀

    • Jessica Johansson skriver:

      Haha jag brukar inte äta ost faktiskt på det sättet, om jag inte gör typ halloumisallad 😀 triggar inte fröknäcke, det är väl honung i det eller sirap eller minns jag fel?

    • Cicci skriver:

      @jessica det går fint att göra supergott fröknäcke utan honung.
      Receptet är megaenkelt: lös upp två msk kokosolja i 2,5 dl vatten. blanda sedan 2,5 dl valfria frön med 2 dl valfritt mjöl. Häll över vattnet och blanda (du kan behöva justera lite med extra vatten eller mjöl, smeten ska vara ganska fast). Lägg smeten mellan två bakplåtspapper på en plåt och kavla ut på det översta (då blir det inte så kladdigt). Ta bort det övre pappret och släng på lite flingsalt eller annan krydda, skär i rutor och sedan in i ugnen 175 grader i 30-40 min. Lycka till!

    • Marina skriver:

      Använd ett mjöl som har låg kolhdratnivå, t.ex. kikärtsmjöl eller sojamjöl, och nej, inget socker i. Välj också frön med omsorg (dom är också kaloririka!)

  6. Jessica skriver:

    Hej
    Lite nyfiken på om du har läst på något om paleo-kost? Tror att det finns bra förutsättningar för vikten att minska. Plus att man mår så bra, pigg och mätt utan att behöva äta särskilt mycket. Energinivåerna är på topp efter ett par veckor med paleo-kost. Talar efter egna erfarenheter, är inte utbildad inom området eller så.
    Fyscoachen Åsa Söderberg har gett ut två böcker som är riktigt bra och likaså Annika Sjöö. Titta även på hemsidan undervarttak.se

    Lycka till i vilket fall och hur du än bestämmer dig för att göra! Kram

  7. Susanna skriver:

    Hej Jessica. jag läser din blogg men kommenterar inte ofta. Du verkar äta hälsosamt och motionera bra. Men, om ditt mål är att också gå ned i vikt så är det kanske en bra ide att testa något nytt? Verkar som du kan dra ned ytterligare på kolhydraterna genom att till exempelvis byta ut havregrynsgröten mot två kokta ägg. Banan och äpple kan bytas mot en bit ost eller handfull nötter. Våga testa nytt och lycka till!

  8. Lena skriver:

    Bra tänkt! Att inte äta gluten (framförallt bröd och pasta) var jag ”på dig” om i början men antar att du inte var mottaglig just då. Allt måste få ha sin tid. En sak i taget. Kul att du inser det mer och mer nu.
    Kämpa på på färden! Heja dig!
    Kram fr Bangkok

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s