Mina senaste dagar i bilder – good and bad

Ja, hörni, det har varit en blandad kompott. Idag och igår har gått sådär med maten. Jag vill ju numera vara transparent här i bloggen och kommer vara det nu. Det känns lite läskigt ibland eftersom jag är rädd för hemskt arga kommentarer men alla har sina bra och dåliga dagar och jag har dessutom gjort en liten analys av läget (det där med analyser är jag typ expert på) och tar med mig två lärdomar till närmaste framtiden. Se dem längst ner i inlägget. Men vi börjar med i förrgår!

Frukosten är ju liksom alltid gröt på samma sätt. Kan ju vara kul att få visa upp allt fint udda porslin dock, så här får ni ännu en grötbild, dock innan jag hade hällt på mjölken. Hursomhelst.

I förrgår hade jag klipptid på morgonen och slingor. Eftersom jag har ganska tjockt och mycket hår så är det en historia som tar ett par timmar. Efteråt gick jag hem och åt halloumisallad med avokadoröra. Sedan hade jag en del jobb att stöka av och på eftermiddagen tränade jag ett hårt pass med min PT. Vi kör tre pass den här veckan och nästa för att få lite effekt så min träningsvärk i skrivande stund är mastodontiskt stor.

På kvällen åt jag och Jens fransk kycklinggryta med fullkornsris och sallad till middag och sedan promenerade vi faktiskt en och en halv timme trots att jag hade tränat hårt på dagen! Vi gick till Gamla stan. Där är gatorna ganska folktomma nu efter att alla turister har åkt hem. Det var verkligen fint. När man bor i Stockholm så är man så himla sällan i Gamla stan, eller åtminstone vi. Så vi gick runt på smågator innan vi till slut gick hem igen. Tisdagen var alltså, precis som måndagen, en fantastisk dag på mat- och träningsfronten. Det var först igår som det inte gick lika bra.


Gamla stan! 

Igår morse kom 50 flyttkartonger hit och då promenerade jag inte på morgonen. Sedan bestämde jag mig för att diska och städa kylskåpet i stället för att skapa. I och för sig sjukt skönt för sådana där vardagsbestyr kan jag skjuta på i all oändlighet annars. Jag åt en tidig lunch, halloumisallad igen för enkelhetens skull. Sedan var jag på ansiktsbehandlingen som jag berättade om i förra inlägget. So far, so good. På eftermiddagen körde jag återigen ett jättehårt pass med min PT och var alldeles salig av glädje efteråt.

Men när jag kom hem latade jag mig en stund och sen var det helt plötsligt bråttom för att hinna iväg och göra en podcastintervju. Jag borde ha lagat mat direkt när jag kom hem men sen hanns det inte med. Jens gick till thaistället och köpte en tunnbrödrulle till mig = inte bra pga 1. bröd 2. korv 3. pulvermos 4. man blir inte mätt länge! Men jag åt den i alla fall och SÅ farligt var det inte jämfört med hur jag har ätit för det mesta senaste året. Men efter podcastintervjun var jag ju jättehungrig så då blev det en mörk brödbit också och ingen promenad. Well, well! Så var det.


Vår innergård som jag kommer sakna så jag får lite ont i hjärtat.

Idag var jag tvungen att lite oplanerat åka iväg på en grej på morgonen och där åt jag en smörgås på förmiddagen, helt onödigt.


Den SÅG god ut men smakade inte lika gott.

När vi kom hem lagade jag linsgryta men den blev alltså såå äcklig! Haha, det var nästan som ett skämt. Jag är en sådan där person som inte har något naturligt intresse eller sinne för matlagning så om jag inte lagar efter recept (eller har lärt mig ett recept utantill liksom) så blir min mat verkligen inte en kulinarisk upplevelse. Jag klarade bara av kanske tre tuggor av linsgrytan som tog hundra år att laga, så på så vis var det ju tur med den där förmiddagsmackan då. Som om detta inte vore nog så har jag dessutom klämt i mig en liten påse med mandlar, en kaffe latte (vilket jag ju har lärt mig att sluta dricka för tusan!) och pasta till middag 😦 Jag vill inte sprida matångest men ville ändå berätta om de senaste dagarna.

På eftermiddagen idag blev jag intervjuad av en jättetrevlig frilansjournalist som jag tyckte så mycket om att jag typ ville bli hennes kompis! Det är nog tecken på att man är en skicklig journalist. Vi sågs på mitt favoritfik, Wilmer kaffebar på Bergsgatan.

Jag orkar dock inte gräva ner mig i det här utan tar nya tag och det har ju inte varit så att jag har ätit godis eller berg av mat. Det blir nog bra det här. I morgon ska jag träna igen och promenera och rita och skriva på förmiddagen. Sedan ska jag på ett planerat restaurangbesök med en vän, på en jättemysig libanesisk restaurang. Det är inte ofta jag äter på restaurang numera så jag tänker njuta av maten där.

I stället för att sitta och ha ångest när det inte går bra så försöker jag ta ett kliv tillbaka och jämföra med hur mitt liv såg ut VARJE DAG innan jag påbörjade den här hälsoresan. Varje dag onyttig mat i stora LASS, varje dag godis och choklad och bullar och ingen motion. Jag är en jäkla kämpe jämfört med då! Minns inte när jag senast åt godis liksom!

Och mina lärdomar:
1. Jag MÅSTE ha ingredienser hemma för all mat nästkommande dag så att jag aldrig måste handla hungrig = dåliga val.
2. Jag måste promenera direkt på morgonen, alltid!
3. Jag får aldrig köpa kaffe latte eller mandlar i små påsar. Hihi.

För att erbjuda en motvikt till det här ganska matångest-aktiga inlägget så vill jag be er kolla på hashtaggen #uppmuntrafetma på instagram och Stina Wollters och Apansattigranen samt Lady dahmers konton. Puss! 

Hur har ni det?

Annonser
Det här inlägget postades i Vardag. Bokmärk permalänken.

21 kommentarer till Mina senaste dagar i bilder – good and bad

  1. malin skriver:

    hej 1 litet tips eller ja det funkar för mig allafall ! bruka göra stor kok och preppa matlådor och soppa för 14 dagar framåt och frysa in. det lindrar min stress och dåliga dagar så jag inte faller dit å börja mumsa på annat onyttigt , vilket är annars väldigt lätt att göra! Men minus 10 kg sen jag började för 8 veckor sen, hoppas det håller i sig!

  2. Monica skriver:

    Som så klokt sagt; vi har alla bra och dåliga dagar. Att du tränar såpass mycket och rör på dig är ju kanonbra. Att förlåta sig själv, analysera situationen och finna strategier framåt är bra för att orka ta nya tag. Kram till dig!

  3. Katarina skriver:

    Jag tycker inte att det låter så farligt fel, det du har ätit. Förutom tunnbrödsrulle med korv och pulvermos?! Ursäkta, men jag tror att Jens måste ha hatat dig där och då av någon anledning…varför skulle han annars köpa sådan skitmat (det har inte med kalorierna att göra, det har med kvaliteten på maten att göra)?? Det hade varit bättre om han på thaistället köpt thaimat! En kycklingsoppa med en brödbit till eller en gryta med ris till. Hur fasiken kom han på tanken att köpa den där skiten?? Jag tror jag börjar förstå anledningen till att Jens har allergier… 😛

    PS. Jodå, jag är lika elak mot min make när han gör dumheter….fast han lagar bra mat nu efter 17 år tillsammans med mig, tidigare var det stekt kött m stekt potatis och en gurkskiva till…det de inte lärt sig hemma får man lära dem själv! DS 🙂

    • Jessica Johansson skriver:

      Haha men Katarina, vad sträng du är mot Jens. Faktum är att jag AVSKYR asiatisk mat och dessutom hatar jag stark mat så hade han köpt thaimat till mig så hade jag blivit ganska irriterad 😀 så det som fanns att välja på var typ hamburgare med pommes eller tunnbrödrulle och då tycker i alla fall jag att det senare är ett bättre alternativ. Han har inte allergier utan andra problem men de hör inte riktigt hemma i den här bloggen. Haha roligt PS skrev du också 😉

  4. Katarina skriver:

    Hej,
    Jag är grymt imponerad av dig! Det känns som verkligen fått till det där med frukosten, och jag undrar om det finns något som skiljer det målet från de andra? En fundering från min sida är om du kan hitta en enkel lunch som alltid gör? Typ omelette med skinka, och morötter? Inte så kul kanske.. Men då vet du vad du alltid ska ha hemma?
    Lycka till!! Fortsätt kämpa

    • Jessica Johansson skriver:

      Tack så jättemycket Katarina! Ja det är väl att jag har fått till någon slags automatisering på frukosten, att jag liksom vet att jag ska äta gröt och inte behöver tänka. Och så har jag alltid ingredienserna hemma 🙂 omelett brukar jag tröttna på efter några gånger men kan ju se till att alltid ha de sakerna hemma ifall det kniper, tack för tipset och för din fina omtänksamma kommentar!

  5. Cicci skriver:

    I mina öron låter det som om du är på väg mot en sundare relation till mat. Som jag ser det innebär balans att man ibland är på fel sida strecket, ibland på rätt sida och tillsammans skapar det en livsstil som är hållbar. Nu har ju du ett mål att gå ner i vikt, men man ska ju inte glömma av ämnesomsättningen och hur den påverkas av ett ojämnt näringsintag, hellre någon enstaka tunnbrödrulle än att hoppa över måltider. Du gör ju kanonbra val varje dag, glöm inte bort det 🙂

  6. Anna skriver:

    Hmmmm, är sockerberoende eller ej? Har du kommit fram till det ännu?

    För om du är sockerberoende känns det som om att du har en del kunskaper kvar att lära 😉 Och du har också i så fall precis tagit ett återfall och det var för mig en viktig kunskap på min resa. Bara att hoppa upp på hästen igen!
    Lycka till o styrkekram

    • Jessica Johansson skriver:

      Alltså bara för att jag gör på ett visst sätt så betyder det inte att jag saknar kunskapen. Jag klarade tyvärr inte av att läsa ”sockerbomben”, lånade den på bibblan men jag blir galen av populärpsykologi, blir så uttråkad och klarar bara av att läsa skönlitteratur. Men jag vet att jag är 100 procent sockerberoende. Dock har jag i så fall tagit återfall nästan varje dag det senaste halvåret förutom senaste veckan som har gått lite bättre. Jag vet ganska mycket om beroendeproblematik. Men tack för att du bryr dig!

    • Anna skriver:

      Ja, och då har du en bra förklaring till varför du fortfarande står stilla i vikten:) Och du vet också att du inte är abstinent ännu och att det är därför du trillar dit hela tiden. Ja, jag bryr mig verkligen, jag vill att alla som är sockerberoende ska veta att det finns hjälp att få<3 Det finns andra sätt att få hjälp än att läsa den boken. Och om du vet mycket om beroende så vet du också att bara för att man drogar mindre än förut så drogar man ju ändå. Det kommer inte att hålla i längden. Abstinens är det enda som gäller om du vill bli fri!

    • Anna skriver:

      Abstinens och behandling kanske jag ska förtydliga. Gärna med stöd av en tolvstegsgrupp. Att bli fri från ett beroende på egen hand är mycket svårt, jag skulle säga nästan omöjligt. Men man måste få hjälp av någon som kan sockerberoende! Inte av tex en dietist som säger att man ska kunna äta lite av allt, det funkar på normala men INTE på sockerberoende!

    • Jessica Johansson skriver:

      Ja precis, jag vet ju att det är därför jag står still i vikten 😀 men faktum är att den här veckan har gått bättre än på mer än ett år! Jag har bestämt mig nu. Jag vill inte se ut eller snarare känna mig så här längre. Jag vill vara frisk och pigg och stark så att jag orkar skriva mina romaner och rita mina teckningar i evinnerlig tid. ❤ men jag måste också kunna känna mig fri att blogga om vad jag äter även om det inte alltid går 100 procent. Jag har svårt för tolvstegsprogrammet eftersom jag inte tror på någon gud/afterlife och knappt andlighet. Det liksom skriker i mig vid tanken. Jag har klarat detta på egen hand många gånger tidigare i livet och ska klara det igen men jag kan inte känna mig låst att jag inte kan blogga ärligt. hoppas du förstår hur jag menar.

    • Anna skriver:

      Absolut, ärlighet är viktigt och väldigt modigt<3

      Hur har det fungerat för dig att göra det på egen hand om du är ärlig Jessica?
      Är du vart du vill i livet just nu?

      Näe, just det. Hemskt ledsen, men tough love är det som funkar så ledsen om du blir upprörd, men mitt enda mål med mina kommentarer är ett försök att hjälpa dig. Ditt sätt på egen hand har ju inte alls fungerat.

      Alla jag mött i tolvstegsgrupper har EXAKT samma frågor som du på det där med andlighet. ALLA!!!! Inklusive mig själv. Jag är inte ens konfirmerad och har gått ur svenska kyrkan. Ska du låta ett ord, dvs Gud, hindra dig från att bli frisk och äntligen få en chans att må bra igen? Det handlar inte om Gud eller religion, jag lovar dig!!!! Kultur kan vara din Gud som du tror på!

      Jag förstår vad du menar då tolvstegsmöten är anonyma och att du då inte kan skriva om det på din blogg. Men då får du helt enkelt göra ett val. Tillfrisknandet först! Beroende är en dödlig sjukdom. Sockerberoende dör i följdsjukdomar av fetma, dvs diabetes, hjärtsjukdomar osv. Vill du leva eller vill du vara helt ärlig i din blogg. Och då menar jag LEVA o inte bara överleva;)

      Styrkekramar i massor!!

      Boka nu någon utbildning om sockerberoende!!!

  7. Anna skriver:

    En tunnbrödsrulle är lika med 16 tsk socker om jag räknat rätt 😮

  8. Lina skriver:

    Laga matlådor och fyll frysen!

    En enkel lösning som hjälper så mycket!

    • Jessica Johansson skriver:

      Jag vet, du har verkligen helt rätt 🙂 nu ska vi flytta om en dryg vecka så jag håller på att tömma frysen och ska frosta av den i dagarna. Men så fort vi flyttar har jag planerat att laga mängder av matlådor direkt så att jag alltid har i frysen.

  9. ded skriver:

    Du kanske inte ska äta mandlar/nötter längre, jag får för mig att du har väldigt svårt för att kontrollera mängderna, och då kanske du bara ska ta bort det totalt

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s