Inspirerande plan inför kommande månader – skapande, matlagning, träning!

Första månaden på min tjänstledighet från halvtidsjobbet på bibblan har på något sätt varit ett undantagstillstånd. Jag hade inte hoppats att det tillståndet skulle bli så långt som det har blivit. När jag funderar på september så inser jag att det har funnits väldigt lite utrymme för skapande. Månadens första två veckor bestod av andra jobbuppdrag och händelser som slukade all min energi och tid. Sedan blev jag ju så slutkörd att jag var tvungen att sakta ner på takten och ha en kravlös vecka då jag inte behövde prestera något särskilt, så att jag inte alldeles skulle gå in i väggen. Och så blev jag lite halvsjuk och så var det Tranås och poesifestivalen där, som vi kom hem ifrån häromdagen.

Men nu äntligen studerar jag kalendern och inser att det finns tid för att laga bra mat, skapa, träna och fokusera på det viktiga: Att skriva min andra roman! Den första finns här för den nyfikna. Eftersom jag är ganska ostrukturerad som person så kräver det här dock disciplin. Jag har därför satt upp en ganska inrutad tillvaro för att möjliggöra att fokusera på allt det viktiga. Från och med i morgon kommer min tillvaro se ut så här i fem månader framåt – naturligtvis säkert med vissa undantag men det här ska verkligen vara prioriterat:

7.00 Jag går upp och äter min grötfrukost
7.30-8.30 Jag promenerar en timme i rask takt.
8.30-9.00 ägnas åt att facebooka, besvara mejl och sådant.
9-12 skapar jag! Ritar eller skriver. Hurra, det här är ju själva poängen med min tjänstledighet och nu äntligen kan jag ägna mig åt den!
12-13 äter jag lunch.
Eftermiddagen ägnas åt träning, besvara distansbrev, fixa med bloggen och blogga (två inlägg varje dag från och med idag, sanna mina ord), fixa med podcasten och andra jobbuppdrag. Fram till ca 17.30
17.30 börjar jag laga middag och äter bra, hemlagad mat.
Efter middagen är jag ledig. Nu under kommande två veckor kommer den tiden behöva ägnas åt att flyttpacka men annars tänker jag mig att jag på kvällen får göra lite vad jag vill! Träffa kompisar, läsa, byta grejer, hänga med Jens, kolla på serier eller vad tusan det nu kan vara.
En dag i veckan kommer jag att lägga in städning på eftermiddagen, eftersom varken jag eller Jens är särskilt städiga av oss och jag vill vårda nya lägenheten som en riktig diamant!

För mig är den här tillvaron en DRÖM. Någon kanske tycker att den låter tråkig men alltså, jag blir alldeles glad i magen när jag tittar igenom min planering. Häng med vänner och annat kommer att planeras utifrån de här premisserna. Jag är  typen som måste äta på en viss tid, annars kommer en enorm hunger och då stoppar jag i mig massa skit. Det är liksom en del av min problematik. På helgerna kommer jag vara lite mer ledig men ändå försöka hitta någon struktur. Som jag tidigare skrivit misstänker jag att jag har ADHD och då behöver man verkligen strukturera så här, annars blir inget som det ska. Det är nog också därför jag inte har fått resultat på vågen på hela den här tiden. Andra gånger när jag har gått ner i vikt har jag ju varit student och haft massa ledig tid och kunnat strukturera tillvaron, men det senaste ett och ett halvt året har tillvaron varit betydligt mer kaotisk.

Men nu kör vi. Roman! Träning minst tre gånger i veckan! Promenader varje dag! Följ med på resan. 🙂

Annonser
Det här inlägget postades i Planering. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Inspirerande plan inför kommande månader – skapande, matlagning, träning!

  1. Katarina skriver:

    Det låter som en utmärkt plan om du känner att den går att hålla sig till och hindrar stress!

    Ett tips för dina morgonpromenader; skaffa sådana där vikter som sätts fast med kardborrband på anklar och handleder så att du ökar motståndet. Det ger massor av effekt även om man först tror att det inte ska göra det. Fördelar: det ökar effekten (förbränningen) av promenaderna och samtidigt skapar det ett motstånd som gör rörelsen mindre ryckig men kräver mer muskelkraft (byggande av muskler ökar förbränningen i vila). Du får effekt även för överkroppen m hj a handledsvikterna (stärker axlar, armar och rygg). När du kommit hem från dina promenader kan du lägga dig på golvet och trycka svanken mot golvet (upprepa 10-15 gånger, gör övningen koncentrerat och långsamt) så att du övar upp stabiliteten i bålen samtidigt som du varvar ner från promenaden.

    Då kommer du att orka sitta och skapa mer utan att slita ut rygg, axlar och armar! 🙂

    • Jessica Johansson skriver:

      Den hindrar absolut stress, verkligen!
      Tack för tipset, ska försöka kolla upp det och nedvarvningen lät också som ett väldigt bra förslag!

  2. Bra att ha höga mål, att våga utmana sig själv och att sikta högt. Kör hårt!
    topbloggare blogg.alltforforaldrar.se/viviannetreschow/

  3. Liselotte skriver:

    Du måste sluta säga att du ”kan verka tråkig” Jessica!(du ”ursäktade dig” en gång förut också, för att du inte vill gå ut o.s.v…. Är du nöjd är du också avundsvärd! 🙂 )

    Ser ut som en drömtillvaro för mig också! (själv måste jag stoppa in ”se till att två barn överlever och är där de ska vid vissa tider”, ett löntagarjobb i ekvationen… plus den lilla detaljen att veta vad jag vill ”skapa” 😉 )

    • Jessica Johansson skriver:

      Haha men jag är så indoktrinerad i att man är tråkig om man inte gillar att typ spela brännboll, festa och mingla osv. Som jag AVSKYR. 😛 Men du har rätt! jag är ju jättenöjd med att jag slipper sådant nu i vuxen ålder. Och visst är det en drömtillvaro, jag ska njuta av varje sekund!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s