Konsten att stå emot sug efter ostbågar!

Ibland kan jag få helt oförklarliga och knäppa cravings efter olika saker. Typ: OMG, nu måste jag ha blåbärspaj! Fast jag nästan aldrig äter blåbärspaj, ej heller förut när jag åt sötsaker varje dag (nu äter jag ju aldrig sötsaker, förtydligande). Igår fick jag ett mystiskt men totalt sug efter ostbågar av alla konstiga saker att bli sugen på. Jag kände bara att jag MÅSTE ha ostbågar. Många känner säkert igen sig.

Men problemet är att jag inte kan äta en liten skål med ostbågar i så fall, utan då blir det en hel påse i ett svep. Jens lyckades stoppa mig i affären och i stället köpte jag lättyoghurt, lite naturella nötter och banan och så fick det bli mitt kvällsmål. När jag väl hade ätit upp kvällsmålet (som kanske inte var optimalt pga mycket nötter = mycket kalorier, men som ändå var bättre än ostbågar) så var jag så klart inte längre sugen. Ibland lönar det sig verkligen att stanna upp i affären och bara: Men ÄR det verkligen värt en halvtimmes hetsätande av något gott, med tanke på den ånger som kommer efteråt? Svaret är, för det allra mesta, nej.

Idag är jag lite halvrisig och ska vara hemma hela dagen så jag lär säkert skriva senare igen. Ni som inte är risiga, gå ut i solen på en promenad och lyssna på de två avsnitten som hittills har kommit av min podcast Jessica osv vet jag!

Annonser
Det här inlägget postades i Vardag. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Konsten att stå emot sug efter ostbågar!

  1. Lina skriver:

    Hej! Känner igen mig i att få ett plötsligt sug på något onyttigt, har hittat ett sätt att byta tankebana och det är att helt enkelt fundera på vad det är för smak jag suktar efter, t.ex. är jag sugen på pizza kan jag göra en god kryddig tomatsoppa med oregano i osv. 🙂

  2. Marina skriver:

    Aldrig handla hungrig är en bra regel 😉 och att dricka vatten när det där suget kommer över en, oftast är man faktiskt törstig, eller har saltbrist om det är ostbågar/chips/jordnötter som är cravings! Jag brukar säga till mig själv ”okej, om du äter den där måste du köra 35 minuter hårda intervaller på cross-trainern för att nolla det, är det värt det?” – och det är det ju aldrig *haha* Bra jobbat Jessica – du kan, vill och ska nå ditt mål. eller hur?

  3. Katarina skriver:

    Cravingen beror nog oftast på något (om det inte är ren betingning, typ cigg efter maten). PMS? Stress? Oro? Rastlöshet? Ren hunger (som dämpas med vanlig mat)? Pågående infektion (kroppen kämpar mot virus som ännu inte givit yttre symptom)?
    Hade jag vetat anledningen hade jag inte smällt i mig en rejäl portion glass och kanelgifflar efter middagen igår och därmed fått halsbränna när jag gick och lade mig… suck…

  4. Linnea skriver:

    vad beror ditt sug efter hetsätning på? jag har inte följt dig men ramlade in här och du skriver som om det vore mig du talade om! jag har länge haft problem med maten, äter för mkt ibland fast jag vet inte varför. skulle va intressant om du tog upp det i ett inlägg. för jag tror det är vanligare än folk tror att övervikt faktiskt inte handlar om att man är lat eller äter som en gris varje dag utan det kan vara psykiska problem. nu vet jag inte om du har samma problem. men ja skulle vara intressant att höra din vikthistoria. ps du är otroligt söt och verkar vara en vettig person. hoppas du bara försöker gå ned i vikt för bättre hälsa och inte för att du otrivs i din kropp. kram

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s