Igår var en bra dag med rödbetshummus och träning!


 

Ibland har jag svårt att fokusera på att äta bra och röra på mig varje dag. Det kan bero på stress, som jag haft mycket av på sistone (men lugnare senaste veckan) eller andra orsaker. Förra veckan insåg jag att jag var tvungen att ta det lugnt och gud vad det hjälpte! Jag mår så mycket bättre nu och har inte den där stresspulsen i magen hela tiden. Det gäller förstås att inte köra på i samma takter direkt igen för att man typ känner att allt är lugnt. Den fällan ska jag inte falla i.

Nu känner jag att jag återigen börjar få fokus, mer än på länge. Igår åt jag kycklingsallad med lite avokadoröra till lunch. Jag hade i massa vitkål i salladen för att bli mer mätt. Det blir mycket tuggande men det funkar. Och den där lilla klicken avokadoröra ger lite smak till salladen. På morgonen körde jag ett hårt men otroligt roligt pass på SATS med min PT Maria. Vi var nästan bara i en gruppträningssal. Där fick jag boxas, springa upp och ner på en hög grej, göra benböj, samt en massa andra roliga saker. Efter ett sådant pass ville jag inte förstöra dagen genom att äta dåligt så jag var mån om att sköta mig och det gick!

Till middag åt jag rödbetshummus med sallad och tre tunna skivor stekt halloumi. Rödbetshummus är verkligen hur smarrigt som helst. Här är till exempel ett recept. Fast jag körde ett paket kikärtor, en rödbeta, en vitlöksklyfta, 1.5 matsked olivolja, en matsked tahini, en matsked vatten, en pressad citronklyfta och salt. Mängden jag fick räcker nog till två måltider till.

På dagen igår diskade jag och fixade. Flytten är nu bara en månad bort, det känns helt overkligt! Eftersom jag knappt har någon erfarenhet av att flytta så är jag lite nojig över hur allt ska gå, men saker brukar ju lösa sig i slutändan så jag får försöka ha lite is i magen (inte min starka sida dock, hehe). När jag diskar roar jag mig ibland med att göra porslinsstilleben som på bilden ovan. Att ha fint gammalt 50-60-70-talsporslin i alla möjliga färger och mönster är verkligen en enorm vardagslyx! Jag hann också svara på distansbrev, klippa ett podcastavsnitt (!), och lite annat jox.

Just nu är det inte många vrår av vår etta som är fotogeniska (pga nämnda flytt) men vissa hörn kan bli ganska söta på bild förstås. På kvällen var jag på massage på Reimersholme i en världsmysig lägenhet och kände mina enormt stela axlar slappna av en smula. Känslan av att åka buss en vardagskväll i Stockholm när bussen nästan är tom, den är obeskrivligt inspirerande tycker jag.

Även den här dagen har börjat bra. Jag unnade mig en riktig frukoststund vid köksbordet. Annars blir det lätt att jag sitter i soffan och kollar på Aktuellt och inte orkar göra kaffe på morgonen. Men det är så värt att ta den där stunden. Idag bläddrade jag i en konstbok om Klee under tiden. Senare väntar ett gruppträningspass, en promenad, lite jobbgrejer och en podcastintervju. Till lunch ska jag äta rödbetshummusen igen och till middag rotsaker i ugn med köttfärsbiff och två olika röror.

Äntligen har jag fokuset, och tänker inte släppa det den här gången. Hur går det för er?

Annonser
Det här inlägget postades i Inredning, Retro, Träning, Vardag. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Igår var en bra dag med rödbetshummus och träning!

  1. Bra jobbat, ser lite för hälsosamt ut för mig dock men en stor applåd till dig!
    topbloggare blogg.alltforforaldrar.se/viviannetreschow/

  2. Katarina skriver:

    Jag är expert på att flytta! 🙂 Har flyttat 9 gånger på 17 år. Mina bästa tips:
    1) skaffa många fler kartonger än du tror att du behöver – du kommer säkert behöva minst 70 kartonger (mkt böcker och porslin): t ex kan du bara packa 1/4 av en standardkartong med böcker eftersom det annars blir för tungt – ovanpå böckerna kan du ha lätta saker, såsom filtar, täcken, kuddar o dyl
    2) det tar mycket längre tid än du tror att packa – sätt igång och börja packa i kartonger redan nu, sådant du vet att du kan leva utan i 4 veckor (det mesta, faktiskt) GLÖM INTE ATT SKRIVA PÅ KARTONGERNA VAD SOM ÄR I – på minst 3 sidor (ovanpå, en kortsida, en långsida) eftersom när de står staplade i 4 våningar bredvid varandra orkar du inte lyfta ner för att kolla ovanpå; instruera folk att stapla i vardagsrummet med texten utåt i rummet
    3) det finns så mycket konstigt man har som knappt är packbart – vad gör man av krukväxter, pennor, post-it block o andra småpryttlar?? Man har alltid mycket fler pryttlar än man tror (jodå, även du, pryttel-maja! :-)) och dessa behöver tänkas igenom och emellanåt funkar det faktiskt bäst att nästan ta dem under armen i sista lasset och bära dem rakt in på nya stället eller i en papperskasse
    4) tidningspapper/silkespapper/hushållspapper – det går åt massor åt allt porslin och glas och annat stötkänsligt (jag har brukat gilla hushållspapper eftersom det kan återanvändas, eller gamla tidningar eftersom de ändå bara ska till pappersåtervinningen)
    5) adressändra, säg upp alla abonnemang o dyl
    6) fixa försäkring t nya stället, anmäl internet, telefon o TV
    7) på flyttdagen: se till att ni är ett gäng som hjälps åt; det går mkt fortare och du bjuder såklart på mat o dryck när ni är klara 🙂
    8) lägg ut tidningspapper eller en matta som går att tvätta i maskin i hallen i nya lägenheten – folk kommer inte att klara av att ta av sig skorna när de kånkar på stora kartonger, sängbottnar, soffor mm. Det kan dessutom regna! Mkt mattor eller tidningar på golvet med andra ord!
    7) packa upp kastruller och porslin, hitta lite handdukar, ställ upp lite lampor och bädda sängen det första ni gör (ha gärna ett resebagage så ni slipper leta efter linsvätska o dyl) så att ni kan duscha, sova och äta även när det är mörkt.
    8) gå och handla basvaror så att ni kan äta frukost på morgonen 🙂
    9) njuuut av nya boendet!!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s