Att väga eller inte väga


Fundersam kvälls-selfie.

En sak jag funderar en del på just nu är det här med att väga mig eller inte väga mig.

Plus med att väga mig: Jag har koll, jag vet ungefär hur mycket jag ligger på. Fast man får ju ta det med en nypa salt eftersom just vikten kan variera beroende på mängd vätska i kroppen och så vidare. Jag lever inte i förnekelse när jag väger mig.  Har några dagar gått dåligt så syns det på vågen. Att väga en gång i veckan är alltså, på plussidan, ett sätt att hålla koll på hur det går.

Minus med att väga mig: Att jag riskerar att bli liksom för besatt av vägandet. Ibland väger jag mig oftare än en gång i veckan ”bara för att”, och det är ju inte konstruktivt. Jag har befunnit mig i sammanhang på sistone där vissa väger sig varje dag och det är enligt mig inte särskilt hälsosamt. Får man ett jättestort plus eller minus så lär man ju märka det ändå, tänker jag, och de där små skillnaderna säger inte så mycket. Annat minus är att jag, om det inte är bra resultat en vecka, riskerar att bli omotiverad. Att liksom tappa sugen och känna att det kanske inte är värt det (det är ALLTID värt det att kämpa för bättre hälsa och mående om man vill det själv, men känslan blir lätt så). Även om jag har gått ner i vikt så riskerar belöningssystemet att kicka igång och bara, helt ologiskt: ”Jaja, nu kan jag ju äta lite bröd och slarva med matlagningen eftersom det ändå går så bra”. Och då vet vi alla att det går uppåt igen, åtminstone för mig.

Så frågan är om man ska väga sig eller inte, väger plus eller minus över? Om jag tittar på listan ovan så känns det som att det är mest minus med vägandet. I realiteten så blir det lätt att jag släpper taget om jag inte väger mig en gång i veckan.

Slutsats för min del blir nog att jag ändå kommer väga mig en gång i veckan, oavsett om det har gått bra eller dåligt. Men jag får hindra mig själv från att väga mig flera gånger så att jag inte glider in i ett destruktivt förhållande till vågen.

Upprinnelsen till det här inlägget var att jag vägde mig i morse och vägde jättemycket mer än förra veckan. Ändå vet jag att jag har skött mig hyfsat den senaste veckan och motionerat på som jag ska (till och med mer än vanligt). Känslan innan vägningen var helt PEPP och glad, känslan efter vägningen var lite nedstämd och trött. Det kan ju dock ha haft att göra med att jag hade mycket vätska i kroppen just i morse eller vad som helst. Det är nog farligt att fästa för stor vikt vid siffrorna på vågen helt enkelt.

Hur tänker ni kring att väga er eller inte?

Annonser
Det här inlägget postades i Vägning, Viktnedgång. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Att väga eller inte väga

  1. Ann skriver:

    En dag i veckan kan nog va bra sen lägger man bort vågen de andra dagarna så du inte väger dig fler gånger.

  2. Marina skriver:

    Vägningen har en plats tycker jag, men den får inte bli det ENDA, att mäta centimeter är också viktigt. Likaså att inte jämföra vikten vecka för vecka utan snarare med samma dag i menscykeln som förra månaden, DÅ ser man resultat. Så anteckna dina vägningar men jämför dem inte med varandra i linjär ordning så kommer du att se dem i ett nytt ljus 🙂

  3. Tina skriver:

    Jag väger mig max en gång i veckan, för precis som du säger så kan det bli en negativ känsla om vågen visar mer än du tänkt dig. Ibland kan jag låta bli att väga mig på en månad och då är jag stolt över mig själv. Risken med det är att man då tappar kontrollen lite men fördelen är att hjärnan får vila från vikthetsen. Egentligen borde man ta sina mått regelbundet istället, men det orkar jag inte hålla på med. Idag vägde jag 1,5 kilo mindre än på länge och det kändes fint.

  4. Liselotte skriver:

    Med min bakgrund med anorexi och som aktiv i Frisk & Fri – riksföreningen mot ätstörningar, är vägning ett jätte-no-no. Jag tänkte, en period då jag var sjuk, att det var bra med den där ”check”:en minst en gång i veckan var bra för att koll på att det inte gick åt fel håll (som för mig då var nedåt), men insåg efterhand att oavsett vilken siffra vågen visade så påverkades jag negativt. (Hade jag gått upp = då behövde jag ju inte kämpa mer! Hade jag gått ner = då kunde jag ju lika gärna ge upp kampen…)

    Men utöver att jag personligen vet med mig att det inte fungerar och att jag lätt blir besatt av siffror, så kan jag förstå resonemangen i en resa som din.
    Jag är dock fortfarande tveksam till vad siffran egentligen ger/säger…? (När jag själv testat, nu som frisk, har jag ju tydligt sett att jag kan pendla flera kilo bara på någon dag = det är knappast fettprocent/verklig vikt det handlar om, precis som du noterar)

    Det kokar väl ner till att mitt allmänna ställningstagande: att hälsa är mer än en siffra. Jag vägrar ge mina döttrar någon annan bild från mitt håll – så därför får de aldrig se mig ställa mig på en våg.

  5. Ann skriver:

    Var är fredags podden? Väntar otåligt :)) måste natta barn snart velat lyssna innan.

  6. Ida skriver:

    Funderar själv likadant ibland… Men jag tappar verkligen bort mig om jag inte har den där kollen! Behöver nog veta och se hur beteende och resultat hänger ihop för att hålla mig på banan. Samtidigt som jag med min gamla ätstörningsproblematik kan reagera helt fel ibland… För två veckor sen vägde jag mig och hade gått ner 0,8 kilo på en vecka. Det är helt perfekt mycket, vill gå ner mellan 0,5 och 1 kilo i veckan. Men jag reagerade med att helt gå in i mig själv och gå sönder eftersom jag på nåt sätt bestämt mig eller riktat in mig på att jag skulle gå ner ett helt kilo. Det var hemskt, och jag hoppas att jag genom att se hur sjukt det var verkligen kan låta bli att känna likadant framöver.

  7. Ewa skriver:

    Med min impedansvåg kommer jag att kunna hålla daglig koll på fettprocent , muskelmassa etc. Bra eller inte men jag bara måste ha koll.

  8. Sara skriver:

    Intressant det där med vågen. Själv mår jag som bäst när jag väger mig varje dag. Förut, när jag vägde mig en gång i veckan, tog det mig hårt om vågen den dagen visade plus fast jag skött mig bra under veckan. Nu spelar det inte så stor roll längre för att jag får svart på vitt hur mycket vikten kan pendla från dag till dag. Jag fäster mig kanske inte så mycket på den exakta siffran utan tänker mer i trender. Tex: Nu var det längesedan jag vägde mer än 75 kg, snarare att haka upp mig på att vikten pendlat mellan 71 och 73 kg den senaste veckan. Milstolpen blir liksom att jag lagt 75 + bakom mig.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s