Vårt viktiga mål: 14 dagar helt utan socker från och med NU!

Sockerabstinensen brukar släppa efter 14 dagar. Jag har ju lyckats komma bort från mitt tidigare destruktiva beteende då jag åt godis, choklad, kakor osv varje dag. Men jag kan ändå komma in i perioder då jag äter massa bröd, vanlig pasta osv. Och det är ju egentligen samma sak, det triggar samma mekanismer i mig. Och resultaten blir desamma: Jag blir trött och slö, hungrig HELA tiden (även när jag just har ätit), går upp i vikt, tappar motivationen och skärpan. Senaste veckorna har det, som jag tidigare nämnt, inte gått så bra med maten (förutom senaste dagarna). Jag tänkte därför föreslå att vi kör 14 dagar helt utan socker och triggers. Längre tid tar det nämligen inte för det där pockande suget att försvinna.

Var och en får själv känna efter vad som triggar. Jag blir till exempel inte triggad av frukt som äpple och banan. Jag vet att många har starka åsikter om frukt men för mig går det bra. Jag blir heller inte triggad av potatis och fullkornsris, till exempel. Däremot blir jag triggad av smaksatta riskakor, bröd, vanlig pasta. Sådant. Så jag tänker att var och en kör på det sätt som passar bäst för ens egen kropp. Och så kan vi använda bloggen till att berätta hur det går, stötta och hjälpa varandra. Det här kan ju vara bra även för den som inte vill gå ner i vikt, ett sötsug hela tiden påverkar ju allas liv negativt. Jag kommer berätta här varje dag hur det känns och hur det går under dessa 14 dagar. Givetvis kommer jag dock blogga även om annat!

Annonser
Det här inlägget postades i Sockerberoende. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Vårt viktiga mål: 14 dagar helt utan socker från och med NU!

  1. Ida skriver:

    Kul initiativ, vilket går helt i min egen linje med mitt eget sockerstopp! Jag är lätt på, men kommer att fokusera på det uppenbara sockret! Jag blir varken triggad av ris, potatis eller pasta vad jag själv känt i alla fall.. . å mjukt bröd äter jag aldrig.. Jag vet dock att det kommer att bjudas på en hel del smörgåstårta och festmat framöver då det vankas flertalet kalas.. Så jag får tillåta mig själv att äta kanske inte allt för bra mat, men tårtan ska jag inte röra. Det lovar jag!

  2. Petra skriver:

    Huu så svårt, men I’m up for a challenge. Inget socker idag, inte ens sugen faktiskt. Hoppas det fortsätter så, skulle vara så himla skönt att aldrig mer crava kexchoklad..

  3. Anna skriver:

    Hmmm, du säger att du inte triggar på banan, potatis, bönpasta etc, men ändå så lyckas du inte att hålla din kost under någon längre period?? Kanske dags att tänka om? Eller i alla fall under en period hålla dig ifrån riskprodukter för att testa om det gör någon skillnad 🙂 Ibland triggar man inte förrän dagarna efter. Lycka till ❤

  4. Åsa skriver:

    Jag är med!! Helt klart! Blir triggad av bröd, särskilt knäckebröd! Pasta/ris/pommes äter jag inte, potatis bara om som lyx. Från och med imorgon kör vi! Lycka till allihop!

  5. Madde skriver:

    Alltid kul att se hur olika vi är

  6. Annika skriver:

    Tycker det är orättvist att det inte går snabbare för dig att gå ner i vikt. Du har gjort så många förändringar till det bättre och är ung. Kämpa på och dina teckningar är hur coola som helst!

  7. Natalia skriver:

    Jag har haft problem med socker väldigt länge och det värsta av allt är att det är vad jag lär min dotter. Har haft väldigt svårt att gå in i en affär utan att köpa en påse kanelgifflar eller kina snacks. Och om jag lyckats att komma ut utan att ha köpt något onyttigt har känt mig väldigt stark.
    Men allt det förändrades när jag bestämde mig för att köra en kickstart som heter c9. Läste om några som kört det, googlade på den och bestämde mig för att testa och det är det bästa jag gjort. Mitt sötsug är helt borta!!!
    Basen i kickstarten är Aloe Vera som rensar tarmen från plack och slagg (vi vuxna människor har mellan 2-4 kg slagg och plack i tarmen). Så det kanske inte är så konstigt att jag blivit av med mitt sockerberoende när magen mås bra, tarmen börjar bli ren och kan då ta upp näring från den mat jag äter.
    Hör gärna av dig till mig om du vill veta mer, jag hjälper dig gärna. Eller googla.

    Trevlig helg

  8. Karin skriver:

    Jag är med dig! Startar i dag, 17:e, dock! Har ätit bröd i dag men det var rågkusar som inte har socker i. Frukt triggar mig inte alls att fortsätta äta socker så jag har ätit både päron och nektarin till mellanmål. Var ursugen på något gottit runt lunch men jag höll i mig själv. Nu kör jag också två veckors avvänjning!!!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s