Första sockerfria dagen gick bra – nästan!


I brist på bättre får blandad teckningskompott illustrera det här inlägget, och jag kan passa på att påminna om min sommarkampanj på teckningarna, den pågår till söndag.

Nu är detta ju lite ”fusk” att jag ska avgifta mig från socker. Jag är ju inte längre inne i det där djupa, destruktiva beroendet som jag ofta varit förr om åren. Alltså att jag typ käkar onyttigheter – kakor, choklad osv – konstant. En sådan ”avgiftning” är ju betydligt mer plågsam. Men jag har slarvat fasligt med brödet, som ju är nog så triggande. Jag har nog egentligen aldrig varit fri från bröd någon längre tid och det är troligtvis en av anledningarna till att jag inte skött min kost så bra som jag önskat. Även idag blev det tyvärr en brödbit på eftermiddagen på grund av bristande planering. Men i övrigt har dagen gått bra. Jag har tagit ett gäng småpromenader och annars fixat och donat och haft massa ärenden att springa hit och dit. I morgon blir det en sväng till landet, jag har nämligen semester den här veckan! Först hade jag fyra veckors semester, sedan jobbade jag två och nu har jag alltså ytterligare en. Ganska skönt upplägg faktiskt. Jag har också fixat en ljuvlig och noga vald bokpackning:

Jag tar med mina gummiband med handtag till landet och kör ett pass varje dag under de få dagar vi är där. Plus en timmes promenad på förmiddagen och minst en halvtimme på kvällen. På så sätt är jag tillbaka i den form jag hade innan jag började missköta mig för några veckor sedan, lagom tills jag ska köra med PT igen nästa vecka! I morgon får inte minsta brödbit slinka in i min mun. Jag ska gardera mig med små morotsbitar och ett äpple i väskan. Äpplet har jag redan lagt dit för att verkligen inte ha någon ursäkt.

Även om jag alltså inte har ätit godis och sådant så känner jag ändå ett enormt sötsug och går och typ drömmer om choklad och annat. Det brukar jag inte göra, och den enda förklaringen jag kan komma på är att jag har triggat igång sockersuget rejält.

Hur har det gått för er?

Följ mig gärna på instagram!

Annonser
Det här inlägget postades i Sockerberoende. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Första sockerfria dagen gick bra – nästan!

  1. Marina skriver:

    Hjärnan kommer ju att göra allt den kan för att få dig att äta socker, det är ett beroende, så inte alls konstigt. Det blir också. tycker jag, värre av att man liksom bestämt sig att inte äta, då tänker man mer på socker bara för det. Du kommer att klara det! Drick mycket vatten, käka krom-tillskott och se till att du inte är hungrig så kommer det att fixa sig!

  2. LB skriver:

    Hej! Först och främst: kämpa på, det tar ett par veckor att bli fri sockersuget, så ha tålamod. Prova att byta ut vanligt mjukt bröd mot Wasa Sportbröd, alltså hårdbröd. Mycket fibrer och bra GI. Då håller du dig mätt längre och slipper sockersuget! Att skippa bröd helt och hållet gör ofta att man inte riktigt blir mätt av tex frukosten och då är det lätt att småäta.

  3. Anna skriver:

    Hittade så bra text i forumet på FB – Sockerbomben i din hjärna:

    ”Så fort vi får höra något som röda hund skulle kunna tolka som en öppning till att kunna få börja använda något beroendeframkallande börjar den sin övertalningskampanj: ”Om den och den kan, kan nog jag också”. Önsketänkandet att man en dag ska kunna använda beroendeframkallande substanser på ett socialt sätt väcks till liv igen. Bra att komma ihåg att bara för att folk påstår att de klarar än det ena än det andra behöver det inte alltid vara sant. Det finns något i beroendesjukdomen som heter förnekelse! Man tror att det fungerar och ser inte vilka konsekvenser det blir. Det är ju det vi kämpat med så länge – trott gång på gång att vi klarar något ibland/vid speciella tillfällen/om det är en bra dag/om omständigheterna är rätt etc. etc. Vi lurar oss själva in i det sista med just orden att ”jag klarar det”. Och det är ofta så att folk förväxlar t.ex. att abstinensbesvär lindras av något de äter eller att något hjälper mot sug när de äter det, men i själva verket är det så att de tar något som innehåller kolhydrater de inte tål och så avtar abstinensbesväret eftersom de ju inte är abstinenta längre utan har fått i sig drogen igen – om än i annan form än den de brukar använda. Och sen förstår de inte varför de får sug igen och igen och igen och varför de inte klarar mer än några dagar i taget… Krävs mycket kunskap, öppenhet, villighet och stöd för att kunna ta reda på vad som verkligen fungerar eller inte för just mig. Och att man kommer ur sin förnekelse. Eftersom man idag inte pratar om olika beroenden (alkoholism, sockerberoende, narkomani etc. etc.) som olika sjukdomar utan förstår att det är EN sjukdom men MÅNGA utlopp (kallas på engelska Addiction Interaction Disorder) kan man inte säga att man klarar av att använda den ena drogen men inte den andra – alla är skadliga för den som är beroende då man precis som du säger lätt byter utlopp. Slutar man med ett tar man lättare upp ett annat – för vägen är ju förberedd när belöningscentrum är ombyggt och ju fler utlopp vi samlar på oss desto fortare går det att fastna för varje ny drog vi möter. Så man behöver hålla sig borta från alla beroendeframkallande substanser. Det finns mycket statistik på hur lätt det är att byta drog. T.ex. finns det nu siffror som visar att så mycket som 33% av gastric by pass opererade utvecklar alkoholism.”

    Som förklaring till texten är den röda hunden sjukdomen beroende (blå hund = den friska delen av dig, ofta kamp mellan den röda o blå hunden inom oss sockerberoende). Som sockerberoende är man ofta känslig för produkter (ovan kallad drogen) med högt kolhydratinnehåll, läs bröd, knäckebröd, havregryn, pasta (även ersättare som bönpasta), riskakor, potatis, morötter, frukt (oftast all frukt men särskilt frukt med högt sockerinnehåll såsom banan, vindruvor etc. Frukt som mellanmål är ofta väldigt triggande för suget) samt socker i alla dess former, stärkelse, alkohol etc. Se även upp för färdiga produkter och kryddblandningar med modifierad majsstärkelse och andra namn för socker. Äter man som sockerberoende en kost med lågt kolhydratinnehåll och mer protein och fett får man bättre balans i kroppen och slipper det där suget som är så omöjligt att motstå. För mig innebär det en frihet och sinnesro! Men kosten är bara början till att bli fri från sitt sockerberoende, man behöver även förändra sitt liv, hitta ett nytt sätt att hantera känslor, stress osv.

    Bara att googla om du vill veta mer om sockerberoende. Där finns många bra sidor men bra information.

  4. Camilla skriver:

    Så bra du kämpar. Att ha sug efter ngt onyttigt är hemskt, vet mycket väl vad du går igenom. Åt själv bröd igår vilket jag lovat att inte göra 🙂
    Rekommenderar dig att kolla på arteget.se och läsa om deras sockerdetox. Har hört så mycket positivt om den. Kämpa på!

    • Anna skriver:

      Texten på mitt inlägg nedan är skrivet av en av tjejerna på Arteget 🙂 🙂
      Jag har varit på utbildning där, de är superduktiga. Mvh Anna

  5. Åsa skriver:

    För mig gick det inte bra! Lite bröd och några ahlgrens bilar… Skit också! Men nya tag imorgon…

  6. Ta bort bröd ur ditt liv – enklaste sättet att bli av med sockersuget 🙂

  7. Marina skriver:

    Jag äter bröd, och har ätit bröd under hela sockerdetoxen, det fungerar alldeles utmärkt. Men inte vilket bröd som helst! Det viktigaste är att ta bort vete och då inte bara i brödform utan även pasta, bulgur och andra veteprodukter. Jag bakar ett eget bröd på kikärtsmjöl, sojamjöl, havregryn och olika sorters frön, mycket protein, bra nivå av kolhydrater och inte ett uns vete så långt ögat kan nå. Det är vete som triggar sockersuget, inte brödet i sig! ps, vill du inte baka går det att hitta rågbröd som bara innehåller råg, t.ex. Kung Markattas ds

    • Anna skriver:

      Har man sockerberoende så kan ersättningsprodukter trigga även om det bara innehåller abstinenta ingredienser. Så var försiktig o lyssna till din kropp

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s