Svar på era frågor

Några frågor fick jag och nu kommer svar, lite snabbt för sen ska jag iväg på rask kvällspromenad och sedan packa inför loppisen i morgon!

Det var länge sedan du skrev om mätningen hur går den? Samt hur går det på danspassen du skulle gå på?

Vi har bestämt oss för att inte fokusera så mycket på vikt och mätning, eftersom det gör mig stressad och då blir det svårare att sköta maten (det kanske inte låter logiskt men i min lilla skalle är det helt logiskt på något vis). Men jag tror vi mätte sist för två veckor sedan och då var det +1 cm på magen och -1 på rumpan och samma på överarm samt lår. Jag kommer absolut skriva här varje gång vi mäter eller väger. Danspassen kom jag av mig lite med när jag var sjuk men nu ska jag gå på ett nästa vecka (PEPP!) + tre styrkepass. Jag har även börjat promenera varje dag nu, även de dagar jag tränar. Fast då går jag inte i lika rask takt. Och det gör att behovet/orken inför danspass inte är lika enorm just nu.

Lagar Jens aldrig mat?

Jag har svarat på den här frågan flera gånger tidigare, men det är inte lätt att hålla koll på allt i en blogg förstår jag ju, i allt vimmel vi omges av! Jens äter lite specialkost av olika skäl och sådan mat kan (och vill) jag inte äta. Så vi äter nästan aldrig samma mat, dock sitter vi tillsammans när vi äter förstås (om inte jag är inne i någon tv-serie och osocialt nog äter framför datorn). Men no worries, jag lever inte i en feministisk mardröm på något sätt alls!

Vilket är ditt bästa knep för att hålla motivationen uppe gällande viktnedgången när livet i övrigt är motigt och stressigt och man bara vill kasta sig på soffan med ett paket Ben&Jerry’s? Hur jobbar du mentalt med målbilder och sånt?

Eh, jag har faktiskt inget knep. I perioder när jag inte är motiverad så äter jag för mycket och då går jag inte ner i vikt. Senaste ett och ett halvt året har jag lyckats få bort sockret så just Ben&Jerry’s tvingar jag mig själv att inte äta (men: MUMS!) men då äter jag lite bröd här, lite bröd där och för stora portioner. Så jag har egentligen inte hittat något knep ännu. Förutom att kanske aldrig, aldrig äta socker? Annars hade jag nog fått massa mer resultat på alla fronter. Målbilder tänker jag på varje dag. Jag har ännu inte hittat någon balans i det riktigt, jag är lite av eller på som person. Så antingen är jag jättepepp och då ser jag normalviktiga Jessica framför mig (jag har ju varit där många gånger så jag vet hur jag ser ut) och är helt inspirerad. Andra dagar känns allt hopplöst och vägen alltför lång och då funkar det inte med målbilder. Jag har ju också problemet att jag inte riktigt tror på populärpsykologi så jag är alltför kritisk mot allt, typ alla teorier och tankemodeller. Men oftast hjälper ju en rask promenad mot det mesta. Så, nu när jag tänker på det: Mitt knep mot trytande motivation är att ta en promenad. En rask med podcast i lurar, så att jag blir riktigt svettig. På vägen hem brukar jag vara glad och peppad igen! Dessutom vill man ju ogärna ”förstöra” effekten av promenaden genom att äta för mycket. Annars: ät mycket idag, njut av det, kolla på åtta avsnitt av en teveserie och så är det en ny dag i morgon. Ingen är perfekt. Jag är anti-perfekt.

Jag undrar hur det går för dig? Verkar ju funka jättebra med träningen men ser du resultat när du väger/mäter?

Ja träningen går så himla bra! 😀 Så kul!
Inte så mycket resultat, ännu. Men däremot har jag fått galet mycket bättre kondition sedan jag började styrketräna för några månader sedan. Jag känner mig också mycket starkare. Dietistprojektet som jag inte får berätta så mycket om men som nu är över, gjorde tillvaron lite knepig på vissa sätt. Men det är över sedan en vecka tillbaka så nu håller jag mig till mat jag vet att jag tycker om och klarar av att laga. De specifika måtten skrev jag lite mer om i ett av svaren ovan.

Vad gör du för att stå emot när ett riktigt jobbigt och intensivt sötsug tar över?

Kollar på min tvåminuterslapp (den funkar!), äter en morot, dricker ett glas vatten eller i värsta fall äter jag något som inte är socker men ändå funkar. Det sista är dock aldrig min strategi. Det gäller att ha en tvåminuterslapp i varje ficka bara, om man som jag byter kofta/jacka titt som tätt!

Vad är den största vinsten för dig med att ha påbörjat en livsstilsförändring? Finns det några nackdelar, eller något som är extra tungt?

Vinster: Jag har sänkt mitt blodtryck och blodsocker till hälsosamma nivåer. Jag har bättre kondition, bättre hy, mindre ont i kroppen, sover bättre, mindre humörssvängningar, gråter mer sällan (!), typ aldrig nästan. Mindre katastroftankar, mindre ångest, mer glädje! ❤
Nackdelar: När jag inte lyckas, när jag inte orkar, när jag sätter för höga eller för konkreta mål (funkar inte för mig), när jag känner mig pressad och stressad.

Jag tycker det är svårt att få med självkänslan på tåget. Jag går ner i vikt, men känner mig fortfarande ”tjock och värdelös” på insidan. Har du några tips för hur man lyckas förändra insidan och sin självuppfattning i takt med utsidan?

Nej jag tror inte jag har några tips men känner igen känslan så SJUUKT mycket från alla mina viktnedgångar! Terapi funkar för vissa, alltså psykoterapi. Annars tror jag på att dokumentera: Skriv upp hur du känner dig nu i kroppen, spara något gammalt klädesplagg, fotografera (ej förskönade bilder) och jämför längs vägen. Och stärk dina övriga intressen så att vikten inte är allt. ❤ Och inte för hårda dieter eller quickfix-metoder för de kommer ALLTID sluta med uppgång (i vikt) och fall. obs amatörtips men utgår helt ifrån hur mitt liv förändrades när jag började plugga litteraturvetenskap 2009. Helt plötsligt värderade jag mig själv på ett helt nytt sätt. Resultatet: No more bad guys, no more självhat. Så himla mycket trevligare att läsa Selma Lagerlöf än att hänga med elaka snubbar! Och låt ingen man kommentera eller värdera din vikt eller ditt utseende. Ba heeej då om det händer. Lyllos honom om han får hänga med dig. Läsa massa feministiska serier tror jag på à la Liv Strömquist och Nanna Johansson. Kanske låter långsökt men det är inte långsökt!
Nu: PROMENAD!
Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa, Vardag. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Svar på era frågor

  1. Anna skriver:

    ”Jag tycker det är svårt att få med självkänslan på tåget. Jag går ner i vikt, men känner mig fortfarande ”tjock och värdelös” på insidan. Har du några tips för hur man lyckas förändra insidan och sin självuppfattning i takt med utsidan?”
    Svaret för en sockerberoende är TOLVSTEGSPROGRAM!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s