Kommande veckas mat- och träningsplan

I kommande vecka är min PT på semester så vi har gjort i ordning en plan för mat och träning. Jag tänkte dela med mig av den! Matsedeln och träningsprogrammet är anpassad efter hur min vecka ser ut med jobb och annat.

Frukost är alltid: Fiberhavregrynsgröt med mjölk, kanel, blåbär och pumpakärnor
Mellanmål är för det mesta: Två riskakor med lättphiladelphia, skinka och gurka. Men ibland banan. Igår blev det bigarråer/körsbär (har aldrig fattat skillnaden), de är så goda nu!

Söndag (alltså i morgon)

Lunch: Sallad med matvete, massa olika grönsaker, kyckling och en dressing på olivolja, citron och salt.
Middag: Medelhavstallrik med rödbetshummus.
Motion: En timmes promenad.

Måndag

Lunch: Sallad med matvete och annat (samma som på söndagen).
Middag: Butternutsquash-soppa med parmesan och pumpakärnor.
Motion: Jag har fått ett styrketräningsprogram som jag ska göra själv på måndag morgon. Det kommer också att bli en promenad på kvällen, en timme. Men i lite lugnare takt eftersom jag har tränat samma dag.

Tisdag

Lunch: Medelhavstallrik med rödbetshummus från häromdagen.
Middag: Det blir antagligen gröt eftersom jag har ont om tid att laga något här. För proteinets skull lägger jag till en eller två riskakor med skinka på.
Motion: En timmes rask promenad.

Onsdag

Lunch: Quornburgare med matig sallad, kanske med matvete eller kikärtor.
Middag: Kikärtssallad med hemmagjord pesto.
Motion: Jag står på kö på ett pass så antingen blir det Jazz eller Streetdance. Samt en timmes lugnare promenad.

Torsdag

Lunch: Kikärtssallad med hemmagjord pesto från igår.
Middag: Vi kommer nog vara på landet och då brukar det bjudas på grillkött. Jag tar lite potatis till, gör en matig sallad och skippar sås.
Motion: Streetdance-pass samt en timmes lugnare promenad.

Fredag – midsommarafton!

Lunch: Det är jobbigt för mig att laga mat på landet men jag måste ju vänja mig. Dock tänkte jag göra en stor matig sallad hemma och ta med. Så jag äter av den till lunch med någon proteinkälla till, kanske quornburgare igen eller kyckling.
Middag: Jag gissar att det bjuds på midsommarmiddag och då tar jag så nyttiga alternativ jag kan.
Motion: Eftersom jag tenderar att bli rastlös av att sitta still för mycket ska jag gå en timme på morgonen och en timme på kvällen på landet, men jag behöver ju inte rusa fram båda gångerna.

Lördag

Lunch: Det kommer nog finnas kvar av den matiga salladen från dagen innan och så tar jag någon proteinkälla till.
Middag: Antagligen bjuds grillat och då gör jag återigen så att jag tar kött, lagom mängd potatis och massa sallad.
Motion: En timmes promenad på morgonen och en på kvällen.

Jag ska använda mig av tvåminutersmetoden hela den här veckan och lägga allt krut på att faktiskt klara mat- och träningsplanen utan undantag. Då och då under veckan berättar jag hur det går.

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa, Planering. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Kommande veckas mat- och träningsplan

  1. Anne skriver:

    Har tänkt på att när du har ont om tid varför kan inte din sambo laga mat? Att ni delar på ansvaret. Tror du skrivit att han äter specialkost men det är väl ingen anledning att inte hjälpas åt. För att hjälpa dig tänker jag när du har det stressigt.

    • Jag tror inte att det har med stress att göra utan på min bristande förmåga att planera. Han har fullt upp med att fixa sin egen mat och dessutom gillar jag inte exempelvis kryddstark mat, våra matsmaker matchar helt enkelt inte 🙂 sen är jag envis som synden och vill gärna laga min mat själv, haha! tack för din kommentar ändå, fattar absolut din poäng och att det utifrån kan verka knasigt. Men han är väldigt hjälpsam på massa olika områden, tack och lov!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s