Sockerberoende deluxe

Jag tänker mycket på socker och hur negativt det har påverkat mitt liv i alla år. Hur det har styrt mitt matintag på ett sätt som jag haft så otroligt svårt att kontrollera. Det är liksom sockret som har varit min ledstjärna. När jag har smygätit chokladkakor, smusslat med dem i väskan på väg hem från affären eller till jobbet och snabbt stoppat in en bit i munnen.

Jag minns fortfarande sockerabstinensen, hur den rister och river inombords och gör det nästintill omöjligt att stå emot. Hur man blir lättretlig och frustrerad och – ja, arg – i fjorton dagar efteråt. Fjorton dagar är lång tid för en person som är beroende av något. En dag är okej, fjorton är en evighet. De gånger under senaste året (sedan jag slutade med socker) som jag fått i mig denna drog så har abstinensen kommit som ett brev på posten. Återigen så svårt att stå emot. När abstinensen väl har gått över är det betydligt lättare, då har jag ju liksom bestämt mig men innan dess är en mardröm. Jag tänkte idag tipsa om några av de många inlägg jag skrivit om mitt sockerberoende sedan jag började blogga här i april förra året:

Socker där det inte ska vara socker

”Vill du ha en bulle till för tio kronor?”

Choklad är inte mys för mig

Onyttighetsförhandlingar

Nykter sockeroholist

När jag velade vid godishyllan – jag velade aldrig, jag bara åt!

Jag är aldrig värd en chokladkaka

Till lightläskens försvar

Konsten att äta i smyg

Sockersuget som ett litet monster i magen

Vad tänker ni om sockerberoende? trevlig läsning!

Annonser
Det här inlägget postades i Sockerberoende. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Sockerberoende deluxe

  1. Sofie skriver:

    Jessica, om du har ett sockersug så behöver din kropp mera goda kolhydrater för att få energi. Att ge din kropp vad den vill ha kommer att ta bort allt sug och du kommer gå ned i vikt. Med goda kolhydrater menar jag frukt, bär, grönsaker, råris och andra oraffinerade produkter. Bra att undvika till varje pris är kombinationen fett och kolhydrater samt all ”mat” som innehåller konstgjorda tillsatser. Om man äter på detta vis så behöver man inte räkna kalorier och man kan äta hur mycket man vill och ändå gå ned i vikt. Dieten kallas HCLF och det finns såklart massor med information på nätet. Enligt min erfarenhet är det enda som jag går ned i vikt av och det är en långsiktig lösning. Länge så åt jag mycket litet för att hålla vikten med resultatet att jag alltid hade låg energi och brist på viktiga näringsämnen. Jag hade alltså inte anorexi utan var bara mycket noga med vad jag åt varje dag. Just nu äter jag frukost och middag enligt HCLF och vanlig husmanskost till lunch, det fungerar jättebra för mig. Har massor med energi och min kropp mår bra vilket är en viktig aspekt om man ska kunna upprätthålla en diet under längre tid. Min största motivation för att äta såhär är min hälsa och inte att jag vill ha en viss klädstorlek men det är klart att det är lättare för kroppen att inte ha extra vikt att bära på.

    • Karin skriver:

      Håller absolut inte med dig om att kroppen behöver kolhydrater oavsett de du nämner. Fortsätter man stoppa i sig frukt och bär, även torkade sådana blir man ju aldrig kvitt sötsuget. Vi är alla olika och det här fungerar för dig, men kanske inte för andra. Hon får ju hjälp nu via sin PT.

    • Nu missförstår du nog mig, Sofie. Jag är alltså fri från sockret nu och är inte sötsugen. 🙂 jag berättar om hur det har varit historiskt för min del. Och jag har inte riktigt kraft för att gå in i en kolhydratdebatt idag men jag äter absolut kolhydrater förutom vanlig pasta och bröd. Det är lite som du beskriver som jag försöker äta nu, dock inte alltid med lyckat resultat. Men det vita sockret har jag lyckats plocka bort ur min tillvaro! Tack för din omtänksamma kommentar!

    • @karin, jag äter ju frukt och bär nu men det går bra i ala fall. 🙂

    • Karin skriver:

      Jessica, ja, jag har förstått det. Det jag inte höll med om är att kroppen behöver kolhydrater när man behöver energi.

    • Sofie skriver:

      Jessica, vad skönt att du slipper ständigt sug! Något som hjälpte mig mycket var också att kontrollera mina värden, jag har låga järndepåer vilket gjorde mig trött och inte direkt främjade min träning. Många kvinnor har ju låga järnvärden och det kan vara svårt att styra upp enbart genom kosten. Nu äter jag järntillskott och är så mycket piggare!
      Karin, jag tror man gör ett stort misstag om man utesluter kolhydrater ur sin kost. Då berövar du ju kroppen på massor med bra energi, vitaminer och mineraler vilket inte är bra för hälsan långsiktigt.

  2. Frida skriver:

    Usch för sockerberoende alltså!

    Brukar försöka undvika att stoppa i mig sötsaker, men när jag tog en weekend i Berlin förra helgen blev det mycket glassätande (så otroligt många olika ställen med mumsig kulglass!).

    När jag sedan kom hem igen nu i veckan och satt och pluggade på biblioteket och en kvinna tog upp en godispåse ur väskan ville jag börja GRÅTA! Det var helt otroligt, jag kände nästan att jag ville rycka åt mig de där sura godbitarna och springa iväg, och jag är en vuxen kvinna! Var tvungen att resa mig och gå iväg medan hon satt och åt. Kände mig så otroligt fånig, men suget var så starkt.

    Tycker det är knepigt, jag vill kunna äta glass nu och då (det godaste jag vet!), samtidigt som jag vill släppa det här med att ”unna mig”. Gah!

  3. Lina skriver:

    Nyheten om risken med lightläsk tycker jag är intressant.

    http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ny-studie-lightlask-kopplat-till-bukfetma

  4. Katarina skriver:

    Socker är verkligen en drog…man blir personlighetsförändrad, magen krånglar (jag rapar jättemycket efter att ha ätit socker), får lätt huvudvärk, blir ohemult törstig, energin dräneras ur kroppen när sockernivån går ner till normala igen och man vill bara sova…hemskt…har börjat ta zink-tabletter och tror faktiskt att det hjälper mot sötsuget…inte på ett markant sätt utan på ett smygande ”varför kickar jag inte igång vid tanken på en toscabulle?”-sätt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s