Middagsstolthet – små steg räknas!

Jag fattar om många inte känner igen sig i detta, men eftersom det är ett av mina största problem på matfronten vill jag ändå skriva lite om det här framsteget.

Ett av mina största problem är ju planeringen. Jag får helt enkelt inte ihop min vardag med praktiska sysslor såsom matlagning (kanske kan ha med denna teori att göra) vilket har gjort att jag ofta – även senaste månaden – har köpt pasta eller kafémat eller så. Detta är min PT fullt medveten om så det är något vi pratar om och jobbar mycket aktivt med.  Det här är ju en av anledningarna till att mitt minus på vågen senaste månaden inte blev större än det blev.

Men igår och idag har jag överraskat mig själv. Jag tänker liksom: NU jäklar ska jag ha lite rejäla resultat. Igår hade det blivit för sent och när jag är för hungrig så kan jag helt enkelt inte laga mat. I vanliga fall hade jag nog rusat iväg och köpt någon akut-macka eller gooh-rätt eller något (usch så trött jag är på de rätterna). Men igår tog jag några djupa andetag och så gjorde jag i ordning fullkornsgröt som till frukost i stället och åt två riskakor till. Och det funkade ju alldeles utmärkt utan stora katastrofer. Så himla STOLT var jag sedan!

Idag uppstod samma situation. Jag påbörjade att laga en särskild brysselkålsallad men upptäckte att den brysselkål jag hade kändes så gammal och torr. I stället för att skita i hela kalaset och springa och köpa något akut så kollade jag vad jag hade kvar i kylen och svängde ihop en kombo av olika recept från dietisten. Resultatet blev en sallad med typ kikärtor, grönsallad, gurka, avokado, pumpakärnor, stekt champinjon med vitlök och gul lök osv (nästan allt jag hade i kylen), och en rödbetshummus till.  Jättegott och mättande. Hurra vad stolt jag är nu! Dessutom körde jag ett superhårt pass med min PT idag och fick massa energi av det (om än ej fysisk sådan, hehe). Ska med gott samvete läsa vidare i min favorit Karolina Ramqvists roman Den vita staden. 

Nästa gång en sådan här situation uppstår ska jag göra mig själv lika stolt, har jag bestämt. Känslan är så skön!

Annonser
Det här inlägget postades i Planering, Vardag. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Middagsstolthet – små steg räknas!

  1. Felicia skriver:

    Bra jobbat!! Va gott det lät med rödbetshummus, vad är det i den? 🙂

  2. Malin skriver:

    Vet precis den känslan! Så himla värt det.

  3. Marina skriver:

    Bra jobbat!! Jag försöker att ha lite ”nödmat” hemma alltid, en sån grej är halloumi, går snabbt att steka upp och är nyttigt och proteinrikt. Vitkål har jag också oftast hemma, godast blir den om man knådar den tycker jag, eller stekt då. Tipsar också gärna om vegetariska färdigrätter som finns i frysdisken, jag har biffar med koriander i frysen, samma där, fräs på snabbt i pannan, kanske med lite vitkål. klart! Vitkål håller sig flera månader i kylen! Orkar du kan du också göra en sats bönröra, den håller sig länge och mättar bra! Funkar både som pålägg på macka och tillbehör till mat.

  4. Emma skriver:

    Hej Jessica!
    Jag tittar in här mellan varven och jag tycker du verkar må bättre än på länge. Jag har också en känsla av att du fixar det här! Och att du är fullt medveten om det själv också, ville bara uppmärksamma det! Du är stark and you know it :)) Kram!

  5. Flipp skriver:

    Har du frys och micro? Frys in ett storkok till nöddagar!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s