Litet minus på vågen och måttbandet

Idag var det en månad sedan senaste vägningen och två veckor sedan förra mätningen. Eller egentligen så vägdes jag under ett läkarbesök för två veckor sedan och sedan dess har jag gått ner ett kilo. Jag hade ju tyvärr gått upp ganska mycket under mars och första halvan av april så jag ligger fortfarande lite ”efter” men ändå!

Jag märker att så fort jag inte sköter planeringen ordentligt så misslyckas jag med maten. Helt logiskt förstås, på ett sätt, och samtidigt lite tråkigt. Men så länge jag är supernoga med planeringen så går det bra, så kommande veckor ska all min kraft läggas på just detta – att noga planera varje dags matlagning så att jag inte står utan matlåda när hungern slår till.

Jag väljer just nu att inte skriva ut min vikt i kilo eftersom det brukar trigga igång kommentarer som jag inte mår bra av. Men ett minuskilo senaste två veckorna är inte fy skam tycker jag.

Måttbandet då? Rumpan (118 cm) och låren (65 cm) var samma som för två veckor sedan. På midjan var det minus 2 cm jämfört med två veckor sedan, så senaste fyra veckorna – sen jag började styrketräna – är det minus 4 cm på midjan. Då 117 cm, idag 113 cm! På armen var det minus en cm senaste två veckorna, så nu är överarmens mått 39 cm. För en månad sedan var det 41 cm.

Sakta men säkert, hörni!

Jag har lite svårt att skriva på dator pga brutna lillfingret så jag stoppar här. Är hemma från jobbet idag och i morgon och ska bara kurera mig. Ha en mysig fredag.

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa, Vägning, Viktnedgång. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Litet minus på vågen och måttbandet

  1. Sofia skriver:

    Grattis, hoppas du känner själv vilket bra jobb du gör!

  2. Evelina skriver:

    You go girl!! Kämpa på! 🙂

  3. Katarina skriver:

    Tänk vad fingrarna är viktiga! T o m minsta lilla vickevire kan stoppa stora ambitioner…. 😛 Hoppas verkligen att smärtan snart släpper och att fingret läker ordentligt!

    Vad gäller våg och måttband – jättebra resultat!! Du gör uppenbarligen helt rätt nu! Vågen gör inte rättvisa av din träning och måttbandet tar mer tid på sig men är ett säkrare instrument. Sedan ska du komma ihåg att det tar tid i början innan resultatet kommer i stadigare och snabbare takt. Tänk dig träningen – musklerna – som en fjäder som du sakta sakta vrider åt lite mer varje dag som du tränar. De dagar du går i en timme så hindrar du fjädern att vridas tillbaka utan då stabiliserar du den i det läget du vred åt den under träningen. Ju spändare fjäder desto mer energi kräver den för sitt statiska läge. Helt plötsligt kommer du att märka att fjädern är så spänd att du även de dagar du bara håller den i stabilt läge kommer den kräva så mycket energi att det du äter förbränns i en snabbare takt. På den mat du intar idag – och som får dig att gå ner 0,5 kg/vecka nu – kommer du att gå ner säkert 1 kg/vecka om ett halvår! Det är det som gör att du senare kommer att kunna tänka mindre på maten än vad du måste göra nu (och nu måste du ju också ”lära nytt tänk”) för att kroppen förbränner mer även under vila. Det är det som är charmen med muskler, förutom att de gör så att du rör dig lättare och snabbare, minskar risken för skada och får mindre ont i leder eftersom de avlastar vid belastning. Tänk, detta kommer du jättesnart att få uppleva!

  4. Anna skriver:

    Heja heja!
    Fokusera på hur du mår och försök tänka bort vikten. Även om det är bra att kolla läget lite ibland. Och kom ihåg:

    If you fail to plan – you plan to fail!

    Styrkekram!!

  5. Susanne skriver:

    Jättebra jobbat, och varje dag är en vinst i din hälsa..

    // S

  6. Marina skriver:

    Hoppas lillfingret mår bättre och HEJJA både kilon och centimetrar!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s