Ett utmanande vecka på träningsfronten

Jag har nu kört tre veckor med PT, tre gånger i veckan. Vi har fokuserat mycket på att stärka ryggmuskler, ben och armar. Jag är ju liksom helt svag i alla muskler vilket också har gjort – i kombination med mina 30+-kilo i övervikt – att jag haft och har ständig värk i rygg, axlar och knän. Men vi har också haft pulshöjande moment för att öka förbränningen. Det har varit utmanande men roligt också, och kul att jag redan nu känner mig en pytteliten aning starkare. Jag ser fram emot hur jag känner mig efter sommaren, liksom! Och om ett år!

Den här veckan blir lite extra utmanande på träningsfronten. På sikt kommer jag köra två gånger i veckan med PT men ännu några veckor blir det tre sådana pass i veckan för att riktigt bli varm i kläderna. Den här veckan har jag PT-träning i morgon, på torsdag och fredag. De dagar jag inte tränar med henne så ska jag promenera en timme i ganska rask takt. Men den här veckan kommer ytterligare en utmaning: Jag ska gå på mitt första gruppträningspass på hundra år! Det var ju en av de stora anledningarna till att jag ville byta gym från första början.

Så nu har jag bokat in ett streetdance-pass på onsdag kväll. Jag lär stå längst bak eftersom jag är så ringrostig. Men hela min barndom och mina tonår så gick jag flera gånger i veckan på en dansskola, på jazz- och showdans (hej 90-talsord!) plus streetdance. Så koordinationsförmågan brukar komma igång ganska fort igen. Så här ser alltså min träningsvecka ut:

Måndag (idag) – en timmes promenad i kväll efter kvällsjobb
Tisdag – träning med PT på kvällen.
Onsdag – Street dance-pass på kvällen
Torsdag – Träning med PT
Fredag – Träning med PT
Lördag – En timmes promenad
Söndag – En timmes promenad

Jag har också planerat in matlagningen. Idag har jag matlåda med mig till kvällsjobbet (kikärtssallad med hemmagjord pesto) (jag är förstås redan på kvällsjobbet när ni läser det här) men i morgon till lunch måste jag laga mat. Eftersom jag är ledig i morgon så lagar jag även middagen, så har jag sedan matlådor för några lunchtillfällen. Jag utgår från recepten från dietisten som jag har ett projekt med just nu. Med denna vecka återstår fem veckor med fyra nya recept varje vecka. Vilken härlig receptbank jag kommer ha sedan! På lördag är det vägning (för första gången på en månad) och ny mätning. Jag ska försöka att inte vara fokuserad på vikten. Måttbanden är det väsentliga just nu!

Annonser
Det här inlägget postades i Planering, Träning, Viktnedgång. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Ett utmanande vecka på träningsfronten

  1. Anni skriver:

    Du kanske inte ska ha så stora förväntningar på att du byggt ”så mycket muskler” på tre veckor? Det tar lite mer tid än så att bygga muskler – tror fitnessfolk och bodybuilders skulle hålla med mig 🙂

  2. @Anni, haha, det har du så klart rätt i. Det lät väldigt konstigt så jag omformulerade mig, tack för att du påpekade detta. Så naiv är jag inte, att jag tror att man bygger mycket muskler på tre veckor. 😛 Vad jag menade var ju mer att vikten inte ska vara fokus just nu utan träning, äta rätt osv.

  3. Anna skriver:

    You rock girl!!

  4. Millis skriver:

    Ett strålande exempel på att man verkligen inte ska stirra sig blind på vågen är faktiskt jag 😉 Jag gick ner ca 25 kg från augusti-januari. Väger idag ungefär samma som då (något mindre, men marginellt bara), men omfånget har minskat rejält däremot. Jag tränar i stort sett varje dag, men så klart varierat så jag inte sliter ut mig + att jag också försöker se till att få ordentligt med vardagsmotion och shit vad det ger resultat! Så jag tror din metod är superbra 🙂

  5. Katarina skriver:

    Stå längst fram i salen på Streetdance-passet. Att stå bakom människor som kanske inte har taktkänsla, inte utför rörelsen rätt eller bara inte har koordinationen är hemskt tråkigt. Just på pass som kräver att man följer instruktören gör att absolut ingen tittar på någon annan än just ledaren under hela passet och därför är också ledaren så viktig att kunna se ordentligt, ffa om man är där första gången och måste lära sig alla stegen från början.

    Det är roligt att höra att du känner dig starkare redan, det är nog dina energinivåer som har ökat m hj a träningen och rätt kost och det visar på att du är inne i en god cirkel!

    Och måttbandet kommer att säga mer än vågen, även om vågen säkerligen kommer att visa minus också. Bra att göra båda; det blir så tydligt då att våg och måttband inte korrelerar 100% och får dig att lära känna just din kropp bättre. Du vet också att när du har tränat så binds vätska i musklerna och påverkar också din vikt. Det går därför enkelt att lura vågen, men inte kroppen! Lär dig att blunda för vågen och känna inåt. Känns magen bra? Känns ryggen bra? Känns benen/knäna bra? Känns energinivåerna bra? Känner du dig pigg och alert? Hur känns det att gå uppför trappan (ngn trappa du brukar gå i) jämfört med förra veckan? osv Så ska du känna efter. Jag vet att jag pga för lite sömn brukar känna mig matt och mest sugen på att lägga mig att sova direkt, men om jag ändå bortser från det och istället sätter på mig träningskläderna och tänker att jag kör en halvtimme träning, så blir jag piggare efteråt och sedan sover jag ännu bättre den natten. Våga också ta ut dig mer de dagarna som du känner att kroppen känns bra och energinivåerna är höga. Våga också ta det lugnare på träningarna de dagar som du känner att knäna är ömma och kroppen är lite matt. Att känna inåt är superviktigt för att undvika skador eller tillåta utveckling.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s