Så känns kroppen efter snart tre veckors styrketräning

Jag inser att jag ju måste hålla er uppdaterade om det går, även om jag nu inte väger mig varje vecka. Det går ju nämligen väldigt bra! Äntligen har jag insett att jag måste både ta en dag i taget och ha tålamod på samma gång. En dag i taget eftersom inga resultat kommer på ett kick (det är ju det jag vill komma bort ifrån genom hela det här ”hälsoprojektet”), en dag i taget eftersom det blir oöverstigligt annars. Men samtidigt tänka att det här är något jag nu satsar på för bättre hälsa och mående.

Och än så länge har jag inte blivit någon superwoman som lyfter soffor som vore de en kaffekopp. Det är heller inte mitt mål. Jag har idag en hiskelig träningsvärk och är helt slut i kroppen. Just nu kör jag med min PT tre gånger i veckan på Sats – hårda pass där styrketräning av ömsom ben, ömsom armar varvas med pulshöjande moment – och promenerar en timme de dagar jag inte tränar med henne. Men den här veckan hade vi ett nytt mål: Att jag skulle promenera en av de dagar jag körde med henne också. Så det blev nu i kväll. I vårkvällssolen åkte jag och Jens buss till Hornstull och utgick sedan därifrån för en timmes ljuvlig promenad på Södermalm. Jag kan tycka att det ibland är kul att göra så – åka någonstans för att kunna promenera där man inte går dagligen. Andra dagar vill jag bara ”bruks-promenera” som jag brukar säga och då nöjer jag mig med gamla vanliga kvarter.

Så nej, några världsomvälvande förändringar har jag ännu inte märkt i kroppen. Jag har fortfarande ganska ont i ryggen och knäna. Men en sak har jag märkt redan nu, utöver de minuscentimeter runt midja, lår, rumpa osv som jag skrev om häromdagen. Jag är mycket piggare och jag sover mycket bättre och ihållande på nätterna utan att vakna hela tiden! Jag försöker vara observant på positiva förändringar för att hålla motivationen uppe och det här är den senaste jag har märkt. Fint, det!

Jag har tack vare träningen blivit mer motiverad att sköta maten. Just nu kör jag ju sex veckor med dietisten inför kommande amelia-reportage (det skrev jag också nyligen om) och det är mycket nya och för mig ovana maträtter och råvaror. Lite kämpigt och inte alltid så gott, hehe. Men också värt det, att göra något helt nytt ett tag. Jag har matlåda varje dag, planerar noga exakt varje matmässiga ”move” under dagen för att jag inte ska stå utan matlåda eller mellanmål vips. Sådana situationer är farliga för mig, då ramlar jag i kafémats- och brödträsket.

Hur går det för er?

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa, Träning, Vardag. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Så känns kroppen efter snart tre veckors styrketräning

  1. Karin skriver:

    Vad duktig du är! Jag blev helt inspirerad och gick ut och gick en långpromenad idag efter att ha varit inne på din blogg. Härlig inspiration!

  2. Lina skriver:

    Kul att du testar lite ny mat! Det kan ta ett tag innan man vänjer sig vid nya smaker, och all mat är ju inte alltid supergod men kanske mättande, nyttig, billig, lättlagad osv.

  3. Madde skriver:

    Det där hör ihop lite 🙂 lite sämre kost och sämre på gymmet 🙂 märkte det så tydligt då jag körde som mest.

  4. Katarina skriver:

    Kul att höra att det går bra med träningen! Den dagen kommer att komma när du inte längre ser på gymmet som något ”extra” utan ett standardmoment i livet, precis som middagen eller nattsömnen. Den dagen kommer du inte att märka utan det bara händer. Jag skulle tippa på att du framåt advent kommer att planera in sociala aktiviteter med ett schema där träningen står lika fast som arbete, mat och sömn. Kanske kommer du att börja träffa vänner på en promenad istället för på ett café, eller så ses ni på gymmet för att sedan sätta er med en kopp kaffe någonstans eller bara snacka loss i bastun. Och du kommer inte att ha ont i knän eller rygg. Den tiden kommer att komma, mark my words. 🙂

  5. @Mian, tusen tack!! 🙂
    @Katarina, ja jag försöker tänka så redan nu och skriver så klart in träningen i kalendern osv. Men det bär emot exakt varje gång. Det är ju så mycket trevligare att läsa en bok. 😉 Hihi. Vad fint att du skriver en så positiv och peppande kommentar!
    @Madde, njaa eller snarare tvärtom tycker jag. Att gymmandet gör att jag vill sköta maten. Missköter jag maten struntar jag också i träningen, enligt tidigare erfarenhet. 😉
    @Lina, ja jättekul. Denna är varken billig eller lättlagad men däremot mättande och nyttig. Och jag har bestämt mig för att helt skippa kokosolja, eftersom det fått mig att må otroligt illa. Ingen idé att utsätta sig för sådant extremt lidande, jag har tillräckligt mycket att tänka på som det är med all matlagning, hihi!
    @Karin, wow vad glad din kommentar gjorde mig!!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s