Senaste två dagarna var inte bra men nu kör jag igen!

Jag har lärt mig: Alla dagar går inte bra. Jag är inte en person som pallar att vara perfekt hela tiden, det är bara så. Samtidigt vill jag ju få ihop alla pusselbitar i mitt liv så att jag slutligen kan nå mina hälsomål.

Men jag tänker också att transparensen är en viktig faktor i bloggen. Och igår och i förrgår var inte bra dagar på matfronten. Även om jag varit ledig från bibblanjobbet så har jag varit så sjukt slut efter mässan i helgen att jag liksom inte fått ihop alla bitar. Jag har helt enkelt inte kommit mig för att handla mat och det brukar ofta sluta i katastrof. Igår hade jag ingen mat hemma och jag satt och pysslade och var plötsligt vrålhungrig. Då valde jag en dålig lösning: Att köpa en lunchsmörgås från ett kafé där vi bor, med kyckling och grönsaker. Jag kunde ha valt betydligt sämre alternativ så klart, men detta var tillräckligt illa då jag ju har plockat bort bröd ur min kost sen en tid tillbaka. På eftermiddagen var jag och Jens på Söder. Jag köpte fina kläder på Monki, vi strosade runt och hade det fint. Men sedan på kvällen skulle jag jobba på Forsbergs kvällskurs. Jag hade kallt räknat med att hinna hem och laga bra mat emellan, men hann inte det. Då blev det ännu en kafélösning. Det var som ett steg tillbaka i mitt gamla liv.

Jag skulle kunna välja att tänka: Skit i allt, allt är kört. Men jag väljer att i stället tänka: Det var igår, idag är en annan dag. Annars blir ju liksom allt helt meningslöst. Så idag ska jag köra med PT och efter det ska jag gå och storhandla mat för kommande vecka så att jag aldrig hamnar i akuta situationer. Hamnar jag i kafésituationer likt den igår eftermiddag så måste jag lära mig att välja det nyttigaste alternativet på menyn. Det är inte lätt, men det ska gå.

På’t igen, bara, som man sa förr i tiden! Hur tänker ni när ni tabbar er såhär?

Annonser
Det här inlägget postades i Vardag. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Senaste två dagarna var inte bra men nu kör jag igen!

  1. Åsa skriver:

    Håller också på med att tänka på vad jag stoppar i mig. Är inte lätt alla gånger att få till det. Måste jag göra nödlösningar så tar jag oftast och plockar ihop en sallad i salladsdiskarna som finns i nästan varje butik numera. Eller så kör jag på en soppa på burk. Har nästan alltid en soppa ståendes på jobbet som jag tar till när det krisar. Har även ett paket hårt bröd där så då är lunchen räddad utan att jag har ”seglat iväg för mkt”. Café vägen och alla dessa mackor som ser nyttiga ut lyckas jag hålla mig ifrån.

  2. cecilia skriver:

    Jag känner SÅ igen mig i vad du skriver, Jessica! Så var jag också till för ett par år sedan då jag slutligen ”växte upp” 🙂 eller tja,… Jag tycker att du tänker helt rätt och det absolut viktigaste är att INTE tänka att ”nu är det kört, nu kan jag äta 3 limpor ikväll och 2 burkar glass osv” för det är ändå förstört, liksom. Så brukarde jag göra och det var iNTE bra. Numera händer det visst att jag moffar choklad en hel kväll när jag studerar/jobbar men skillnaden är att det är allt, jag går inte loss på chips eller smörgås efter det, och nästa dag är allt precis som vanligt igen. Jag har lärt mig – OCH DET ÄR SÅ SVÅRT ATT FÖRSTÅ, JAG VET! – att ett felsteg gör inget alls!! Det viktigaste är att man ser det som en isolerad händelse, och sen kör på som man borde igen efter det. Jag har hört 80-20 reglen vad gäller mat, att 80% är bra mål och 20% misstag 🙂 från en kostrådgivare och i så fall ”tillåter” ju det tänkandet kanske 1 dåligt mål per dag, om man tänker att man äter 5 gånger. Kanske 1 mål per dag är för mycket att äta onyttigt på, men liksom principen. Det är vad man gör MEST som är det viktigaste. Lycka till!!

  3. Monica skriver:

    Det är så viktigt att förlåta sig själv och göra omstarter! Misstagen leder (förhoppningsvis) till en ökad självinsikt där man lär sig genom att se mönstren. MEN – bara ett litet tips: Har du frys? För min del funkar mathållningen genom att vi alltid lagar mer mat än vad som går åt och fryser in färdiga matlådor av resten. Då har man alltid en ”bas” i frysen och kan komplettera med färska grönsaker/ sallad. Har även broccoli/ harricot verts/ soyabönor i frysen att ta fram vb. Och så blir det inte samma mat dagar i rad. Är det mycket på agendan lagar vi inte mat alls den dagen utan tar fram matlådor.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s