Så ska jag äta från och med nu


Rotsaker i ugn med köttfärsbiffar och sallad. Min lunch idag.

Som jag skrev häromsistens så berättar jag den här veckan lite hur min tillvaro ser ut nu på olika fronter. Igår skrev jag om att mäta mig i stället för väga. Jag fick en smart synpunkt från en av alla smarta läsare: Att kanske också mäta de kroppsliga värdena med jämna mellanrum, det är ju det viktigaste. Jag ska kolla upp möjligheterna att göra detta. Hur och var, och så. Och idag är det dags att berätta lite om hur kosten ser ut.

Jag kommer inte publicera de matrekommendationer jag fått av min PT. Det är trots allt en tjänst som gymmet säljer. Dessutom har hon ju anpassat kosten efter just mina behov, svårigheter, preferenser (såsom att jag inte gärna äter skaldjur, kokt ägg, avokado osv. Men det är inga konstigheter alls egentligen. Det handlar om att minska lite på kolhydraterna (men – obs! – inte plocka bort dem), äta mer sallad och lagom med protein. Aldrig två portioner. Ett glas vatten innan varje måltid. Äta långsamt och försöka känna smaken – gud så svårt det är, jag inser att jag alltid brukar kasta i mig maten på fem minuter utan att känna smaken, bara fylla magsäcken. Igår har jag lyckats ägna en kvart åt att äta både lunch och middag, men det är verkligen en svår sak att vänja sig vid.

Det handlar om att lära mig att äta på ett sunt sätt, snarare än typ besatt. Besattheten tenderar att avta när motivationen gör det, och tanken här är ju att jag ska förändra livsstilen på riktigt. Lära mig ett nytt sätt att förhålla mig till mat.


Min middag idag: Linsfräs med kyckling och sallad.

Jag äter mellanmål både på för- och eftermiddagen men helst inget kvällsmål. Tyvärr har jag varit väldigt hungrig nu senaste dagarna men det har nog också att göra med att jag har en mardrömsvecka den här veckan – ingen ursäkt, bara konstaterande – och att ökad stress för mig kopplas ihop med ökad hunger. Då gäller det att ha en arsenal av äpple, morotsbitar och så vidare, och inte glömma bort i ”stundens hetta” när suget slår till att jag inte ska följa suget och slänga i mig något snabbt.

Apropå mardrömsvecka: Jag har nu klarat dag två av totalt sex dagar. Igår var det jobb, fixa leg och pass, träna stenhårt (träningsvärken idag är både gudomlig och fruktansvärd!), lagat matlådor till halv elva på kvällen och svarat på massa distansbrev från Forsbergs-elever. Idag var det intensivt jobb hela dagen inför mässan jag bloggade om häromdagen. Sedan Forsbergs kvällskurs, där jag var lärare tillsammans med designern Jonas Hellström. Jag kom hem för en stund sedan. Men jag klarade det! I morgon väntar heldagsjobb och sedan träning på kvällen.

Annonser
Det här inlägget postades i Planering, Vardag. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Så ska jag äta från och med nu

  1. Carro skriver:

    Så inspirerande! PT är Verkligen grejen!

  2. Tessa i höghuset skriver:

    Hej! Spännande att läsa om livet med PT, säkert jättebra att få personlig och professionell pepp!

    Jag funderar lite över hur du ser på ”sallad”, det verkar som om du äter det ofta, till varje måltid. Gillar du sallad (som i salladsblad) särskilt? Jag gillar iofs också sallad ibland, men tycker oftast att det är rätt meningslös mat, förutom att det är gott till dressing. Men det är inte så jättemycket näring (bättre i mörkare grön sallad tror jag som babyspenat och ruccola t.ex.), och ger inte så mycket mättnad. Givetvis är det inte dåligt på något sätt!! Menar inte att klanka ned. Men personligen tycker jag den är lite meningslös, mest luft och vatten. Jag äter hellre lite grövre grönsaker, för att jag blir mer mätt av fibrerna och för att jag gillar det bättre. T.ex. är vitkål (sommarkålen som kommer nu är super), spetskål, salladskål gott med lite salt och peppar och kanske citron/vinäger o olja. Och råa grönsaker som morötter, kålrabbi, paprika, tomater, rädisor är gott tillsammans med det. Har du testat? Alla gillar inte kål, men vet många som gillat mina ”sallader” i alla fall.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s