Min strategi för att överleva (och sköta) kommande vecka

Vi kan betrakta bilden ovan som en övning i att ta fula selfies för att motverka utseende-hets, det som Lady dahmer ibland skriver klokt om. Vi kan också betrakta det som känslan inför den kommande veckan. Det är typ den mest extrema veckan i mitt liv hittills, ur jobbsynpunkt.

Men mitt fokus just nu, i PT-livet är förstås att klara maten utan att fuska eller äta onyttigheter. Och att klara träningen trots att jag kommer ha så mycket. Jag har nämligen lämnat tiden bakom mig när jag slänger i mig mackor eller sötsaker och ursäktar det destruktiva beteendet med att jag ”har så mycket att göra”. Jo, även här i amelia-bloggen har jag många gånger hållit på med sådana undanflykter. Sanningen är att det ju inte finns några undanflykter för mig nu. Jag vill gå ner i vikt och få en hälsosam kropp och ett längre liv. Och därför måste jag sköta mig även denna vecka. Men frukta inte, ty jag har en strategi och en plan!

Idag har jag lagat extra middag så att jag har tre matlådor. I morgon har jag en halvhektisk dag men hinner ändå laga middag på kvällen. Då lagar jag så att jag får två matlådor till. Även på tisdag hinner jag laga middag, då repeteras proceduren. På så vis har jag sedan matlådor till både lunch och middag för torsdag, fredag och lördag då jag ska jobba extrema mängder timmar på bokmässan jag skrev om igår. Jag har gjort en sallad som jag fyller på/gör mer när den är slut. Varje morgon tar jag massa sallad ur den och lägger i en separat matlåda, har jag tänkt. Sedan kommer jag varje morgon att göra i ordning ett mellispaket till både förmiddagen och eftermiddagen. På så sätt behöver jag, under hela veckan, aldrig hamna i situationen att jag blir akuthungrig och står utan mat.

Och träningen då? Jo, i morgon ska jag köra med PT på eftermiddagen och likaså på onsdag kväll. Vi hinner bara två pass den här veckan. Övriga dagar ska jag promenera. På mässan kommer jag gå i timtals varje dag och då får det utgöra de dagarnas motion.

Alltså har jag koll på läget. I övrigt ska jag ta en dag i taget, liksom beta av dag för dag. Det kommer inte bli roligt men jag måste ju fixa det helt enkelt. Sedan är jag ledig nästa vecka på måndagen och tisdagen och då kan jag pusta ut igen. Just nu är fokus alltså bara på morgondagen som består av blodprover, möte, hasta till jobb, fixa pass och legitimation, träna. Sedan: LEDIG på kvällen.

Hur går det för er andra som kämpar? Hur tänker ni kring planering för att klara veckorna utan att behöva tänka för mycket? För övrigt så har helgen gått jättebra mat- och träningsmässigt. ÄNTLIGEN! Det här kommer ge resultat, jag har sjuklig träningsvärk efter träningen igår, men det känns bara underbart just nu.

Annonser
Det här inlägget postades i Planering. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Min strategi för att överleva (och sköta) kommande vecka

  1. Lisa skriver:

    Det låter som en bra plan! Är så imponerad av dig. Kanske kan du belöna dig med att lyssna på någon schysst podcast samtidigt som du lagar mat?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s