Min nya mat- och träningsplan med PT

Det blir mycket information just nu i mina blogginlägg. Det beror förstås på att jag precis har bytt gym, börjat med PT och ska lägga om hela kost- och träningsplanen. Bloggen kommer även i fortsättningen att handla också om retro inredning, litteratur, skapande, skönhetsideal och massa annat men i olika perioder hamnar förstås fokus på olika saker.

Idag var jag hos PT:n för första gången ”på riktigt”. Vi körde en halvtimme och pratade en kvart om den kostplan hon har gjort för mig. Alla gånger från och med nästa så har vi 55 minuter inklusive stretch. Idag körde vi lite olika kroppsövningar, och de övningarna fick mig att inse att min tidigare träning inte varit speciellt effektiv. Jag skakade i benen när jag gick därifrån efter ansträngningen. Så jag tror verkligen att detta kommer ge effekt på riktigt för min otränade kropp.

Nu blir det massa info. Jag vet att många följer min hälsoresa och tänker därför att det finns ett intresse för det här. Jag kommer så klart att berätta lite i etapper om olika detaljer också. Men så här är planen.

TRÄNING/MOTION

Första tre veckorna – träning med PT tre gånger i veckan och en timmes promenad de dagar jag inte tränar.
Därefter – träning med PT två gånger i veckan, danspass (eftersom jag gillar det) en gång i veckan och en timmes promenad varje dag.
Framöver – kanske ytterligare ett danspass per vecka, men det väntar jag med för att inte köra för hårt.
Också: Att jag ska börja gå sträckor som jag kan gå och inte alltid ta bussen. Till gymmet, exempelvis. Även detta kommer jag dock vänta några veckor med så att det inte känns för övermäktigt. Då tröttnar man, som ni vet.

KOST

Jag måste lägga om mitt tänk kring kost helt och hållet. Jag ska inte göra några matscheman och får inga strikta order kring kost, för att undvika att trigga igång ätstörningsbeteenden/missbruksbeteenden. Blir det för strikt så tröttnar man (eller åtminstone jag) i längden och då går det åt helvete i stället. Jag har fått ett antal livsmedel  – eller snarare typ av livsmedel – som jag kan äta mer av, ett antal livsmedel jag kan äta lite av och ett antal livsmedel jag ska undvika helt. Mer om det snart. I övrigt lägger jag inom det upp kosten som jag vill. Jag ska också hålla mig till lagom portionsstorlekar, vilket jag fått instruktioner kring. Men jag ska inte hålla på att väga och mäta min mat, det går ju inte att leva så i längden på ett sunt sätt. I stället ska jag lära mig att se vad som är en lagom portionsstorlek, så att jag också kan leva ett normalt liv. Jag kommer att fortsätta äta havregrynsgröt med bär, kanel och mjölk till frukost men har också några andra frukostalternativ.

Till mellanmål på för- och eftermiddagen kommer jag att äta antingen stekt ägg eller ett glas mjölk och en banan eller naturella riskakor (två stycken) med skinka/kalkon/tonfisk. I övrigt väljer jag fritt vad jag vill laga för mat utifrån de livsmedel jag bör hålla mig till (det är väldigt fritt och öppet).

VÄGA & MÄTA

Som jag tidigare skrivit så kommer jag nu väga mig en gång i månaden och då alltid i sällskap med PT. Vi kommer att ta mina mått varannan vecka och då kommer jag ALLTID att dela med mig av dem här i bloggen så att ni ser mina framsteg.

TRIGGERS/SOCKERBEROENDE/ÄTSTÖRNINGAR

Ett av mina problem är att hålla vikten när jag väl har gått ner mina typ 30-35 kilo. Om jag inte inser det redan nu så lever jag i förnekelse. Det är också därför jag ska lära mig att ha ett hälsosamt förhållande till mat. Jag ska därför lära mig att känna mig nöjd när jag har ätit och inte proppmätt. Att nöja mig med att vara nöjd, om ni förstår vad jag menar. Jag ska också lära mig att tugga långsamt, känna hur maten smakar, dricka mycket vatten till. Jag ska inte äta socker, bröd och pasta alls. Det triggar igång mitt sockerberoende och det vill vi undvika. Detta med att vi inte ska väga mig så mycket har också att göra med att försöka avdramatisera besattheten och undvika ätstörda tankegångar.

Det här känns toppenbra.  Jag lovar att berätta hur det går. Det första målet är som sagt att slippa värken i kroppen, vilket antagligen uppnås genom att stärka upp lår-, rygg-, och axlarnas muskulatur. De bär på många kilo av Jessica i dagsläget, så det är inte konstigt att de protesterar. Jag måste nu försöka lära mig att leva som ”nykter sockermissbrukare” samt också att inte fokusera så mycket på kilon utan se till andra positiva framsteg på hälsofronten. Därav att mitt första mål kretsar just kring min kroppsliga värk.

PS: Jag har verkligen kommit igång på instagram nu, haha. Där kommer jag också att löpande berätta om min kost och träning, plus massa annat. Följ mig!

Annonser
Det här inlägget postades i Planering, Träning, Vardag. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Min nya mat- och träningsplan med PT

  1. Maria skriver:

    Lycka till. 🙂 Jag har styrketränat ett tag nu – inte jätteuppstyrt, bara någon gång i veckan, men det händer saker ändå – och det är en häftig och asbra känsla att bli starkare. 🙂

  2. Katarina skriver:

    Vad bra nystart!! Senare kan du använda den här PTn (om hen är duktig och du får förtroende för hen) lite som en terapeut; när det blir lite uppförsbacke så bokar du en tid för att prata träning och mat med en förståndig person som har personlig distans till dig.
    Jag kommer att ta in dina kosttips när de börjar komma framöver; jag äter på tok för mycket socker och även om jag inte är överviktig påverkas mitt allmäntillstånd precis på samma sätt…och diabetes vill jag gärna slippa dra på mig. Sedan ska det bli kul att se vad du ska äta mycket av, mindre av och inget av och hur du komponerar dina menyer! Jag gissar på massor med färgglada tallrikar med en del protein i smaskig form…? 🙂

  3. Madde skriver:

    Härligt att läsa. Ofta har en PT väldigt sund inställning till mat och ofta bättre än alla ” amatörrådgivare” Hjälpte mig en hel del, och har min fd PT att tacka för att jag står där jag står nu. Det roliga är att resultaten kommer så fort med rätt kost och rätt motion. Är oxå glad för att ni kom överens om att väga mer sällan. Då jag började träna gick jag inte alls ner så mycket i vikt och väger fortfarande för mycket utan att vara stor 🙂 🙂 Mätningarna är mycket mer rättvisa.
    Lycka till nu och kommer fortsätta följa din livstilsförändringsresa.

  4. Anna skriver:

    Din PT verkar toppen. Så kör på.

    En liten sak bara. Och du kommer inte att vilja höra detta. Men jag säger det bara för att jag vill dig väl. Och du väljer själv om du vill lyssna på mitt råd. Ditt liv och ditt val. Ingen annans.

    Men som sockerberoende tror jag att du kommer att ha väldigt svårt att hantera havregryn. Ännu svårare med banan och riskakor som mellanmål. Riskakor är ju ännu värre än bröd. Slår suget på så vet du att du äter något fel. Då hade jag funderat på detta. Men din kropp, ditt liv och lysssna till dig själv. Men det finns ingen som är bereonde som under en längre tid klarar att hantera det suget. Gå på möten (OA eller FAA) så kommer du att förstå vad jag menar.
    Kör på så det ryker!! ❤ ❤

  5. Anna Maria skriver:

    Inspirerande! Tror att det är jättebra att ha någon en inte har en privat relation med som kan peppa och pusha, och som får en att ligga i såpass mycket att det ger verkliga resultat. Jag började med löpning igen nu i våras efter ett långt uppehåll, och jag märker att jag lätt fuskar och springer långsammare än jag har kapacitet till, och funderar på att antingen gå med i en löpgrupp eller hitta någon person i samma sits som jag inte känner sen tidigare för att springa ihop, för att bli lite extra motiverad och peppad.

  6. Helena skriver:

    Heja! Roligt att läsa om detta och det känns verkligen att du är peppad nu! Jag har gått ner 20 kg på 15 månader efter åratal på sofflocket. Kan jag så kan du! You go girl!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s