Linsfräs med halloumi

Det här receptet fick jag av en snäll läsare för en tid sedan, och jag har lagat det flera gånger sedan dess. Det är perfekt att ha med som matlåda också, tips!

Belugalinser (svarta linser)
Vitlök
Timjan/rosmarin
Gul lök
Riven morot
Majs
Zucchini
Babytomater
Sallad
Halloumiost

Mängden kan du avgöra beroende på hur mycket mat du vill ha!
Koka belugalinserna enligt anvisning på förpackning. Ha i en pressad vitlöksklyfta samt lite torkad timjan eller rosmarin i kokvattnet, det ger smak till linserna. Låt dem svalna i kokvattnet. Under tiden: Fräs lök, riven morot mjukt i en stekpanna med lite olja. I med annat du gillar, t.ex majs, zucchini och i slutet tomater. Stek så länge du tycker passar. Krydda gärna med lite salt och peppar. Stek halloumiosten i skivor i en separat stekpanna. Häll sedan i den mängd linser du tycker passar i stekpannan med grönsakerna. Servera med grönsallad, som dressing till sidosalladen kan du ha olivolja, citron och örtsalt. Det funkar också till kyckling (jag har provat även det). Så himla smarrigt och svarta linser är verkligen supergott.

Smaklig måltid!

Har du fler recepttips? Dela gärna med dig i kommentarsfältet!

Annonser
Det här inlägget postades i Recept. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Linsfräs med halloumi

  1. Lena skriver:

    Mums! Älskar Halloumi och linser men har aldrig ätit det ihop förut. Nu ska jag testa! Tack för tips!

  2. UlrikaZ skriver:

    Här kommer ett superenkelt recept: (soppor är f ö bra gånermat om man vill det).

    2 – 3 portioner:

    Måtta upp vatten i en kastrull från dina sopptallrikar, 2 eller 3 eller hur mycket man vill ha.
    Häll i en burk tacosås. Ta så stark som du brukar gilla. Gör du dubbel sats – som 6 porttioner, ta två burkar.
    Lägg i svarta bönor, till 2-3 portioner tar jag en fp Zetas ekologiska, som jag sköljer av först. 2 fp om man gör för 4 eller fler.
    Koka i 10 minuter.
    Klart.

    Vill man gå ner i vikt – ät bara soppan , en skål, – den innehåller all näring man behöver för en måltid.
    Vill man hålla en vikt – ta en brödblit till eller lite yoghurt i.’
    Vill man gå upp i vikt – ta mer än en brödbit och lite mer yoghurt eller något liknande.

    Lycka till!

  3. UlrikaZ skriver:

    Och jag glömde skriva att du ska ta en eller två buljongtärningar i vattnet….

  4. UlrikaZ skriver:

    Och mixa…

  5. Camilla skriver:

    Det måste jag testa! Så smidigt och gott det lät. Visst behöver man ( i alla fall jag:) ) bli påmind lite då och då om nyttiga smidiga rätter att laga. Det blir så lätt att jag tänker, vilket kött och vilket tillbehör och sen någon grönsak vid sidan av, när det gäller middag.
    Tack för tipset!
    Camilla http://www.mitthusmedtradgard.blogspot.se

  6. Mia skriver:

    MUMS! : )

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s