Nu byter jag gym och börjar med PT!

Jag kan inte hålla mig längre med att berätta vad min plan är. Innan du kommenterar – läs gärna hela inlägget! ❤ 

På måndag ska jag börja på SATS igen, hurra (nej, tyvärr är jag inte sponsrad, hehe)! Jag har saknat att gå på deras pass. Jag brukar bli så otroligt glad av danspass. Jag dansade trots allt hela mitt liv från att jag var fyra år tills jag var kanske 18. Även om det inte är renodlad dans på SATS så ger det mig samma glädje. Egentligen hade jag tänkt vänta till efter sommaren, men varför egentligen? Det är väl lika bra att smida medan järnet är varmt.

Nu får det vara nog med förnekelse. Nog med att liksom kämpa och harva på och till och med blogga om det här och ändå inte få resultat, antagligen för att jag äter en liten aning för mycket och motionerar en liten aning för lite, i kombination. Det blir liksom inte tillräcklig skillnad för att vikten ska sjunka. Nu tar jag tjuren vid hornen (oj, vad jag använder många klyschor i detta inlägg märkte jag nu) och kör med PT och byter gym för att liksom nå en ny nivå.

MEN: Jag kommer inte köra någon quickfix-metod för den sakens skull. Jag tror inte att några mirakel kommer ske. Jag kommer träna lika många gånger i veckan som nu – tre gånger. Men jag kommer få ordentlig hjälp med kosten och fokusera mer på styrketräning med den PT jag ska gå hos, så att jag får lite mer muskler och därmed ökar grundförbränningen och slipper ha så fasligt ont i ryggen och knäna. Jag har berättat för henne om mitt sockerberoende och mitt beteende bakåt i tiden och hon verkar ha koll på det. Hon är både kostrådgivare och PT.

Hon har redan nu sagt att jag inte ska fokusera på vikten så mycket i början, utan ta en dag i taget. Vi kommer mäta mig i stället (mage, rumpa osv) så småningom så det och mitt mående kommer jag berätta om här i bloggen. På sikt är målet viktnedgång men det primära är att jag ska stärka upp kroppen, få ordning på kosten (på RIKTIGT) på en hälsosam nivå (dvs inga skinny-diet-fasoner) och slippa ha så ont. Sedan får jag ta det steg för steg.

Vi kommer köra tre gånger i veckan under en kortare period, sedan två gånger i veckan. Då kommer vi ha en plan för min motion, kanske att jag ska gå på ett pass (typ dansaerobics) samt två PT-pass. Hon kommer inte ge mig något exakt matschema eftersom det kan bli en trigger för en person med så komplext förhållande till mat som jag har. Hon kommer ge mig ett antal alternativ som jag kan välja på under veckan, och som korrigeras efter hand.

Jag är inte alls i förnekelse om mitt sockerberoende, utan jag kommer även fortsättningsvis inte att äta bröd och/eller vanlig pasta. Jag tror på att fokusera på träning och positiva saker, i stället för att gräva ner mig i hur dåliga resultat jag har haft på viktfronten eller hur dålig jag är som gör si eller så. Andra kanske blir hjälpta av att tänka så, men inte jag.

Jag känner mig jätteglad för det här, så jag hoppas slippa negativa kommentarer. I stället hoppas jag att ni vill fortsätta följa min resa, jag lovar att berätta ofta hur det går! Jag har över 30 kilo att gå ner, så att stressa är liksom ingen idé längre. Det får ta den tid det tar. Mitt första mål: Att slippa ha sjukt ont i rygg och knän, vilket jag haft en tid nu (pga överbelastning).

Följ mig gärna på instagram och Facebook!

Annonser
Det här inlägget postades i Planering, Sockerberoende, Viktnedgång. Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till Nu byter jag gym och börjar med PT!

  1. sofia skriver:

    Du är smart som provar dig fram själv. . . Och inte ger upp trots att det tar tid att få resultat. Tycker du har tagit fler steg i rätt riktning och när väl suget är borta. . .det kommer att hända tillslut 🙂 så kommer du inte behöva kämpa lika hårt utan du kommer verkligen inte vara sugen. Det händer tillslut när kroppen kommer i balans och vikten kommit ner. Ge inte upp bara!!! Du har kommit så långt i insikter. Lycka till !

  2. Titti skriver:

    Hej Jessica
    Är MYCKET imponerad av dej på många plan, både konstnärligt och din viktnedgångskamp. DU inspirerar många fler än jag.
    Go Jessica, Go Jessica ….

  3. Nina skriver:

    Åh! Stort lycka till, vad roligt det ska bli att läsa om allt det nya du ska vara med om. Bra initiativ!! :))

  4. Johanna skriver:

    Hej Jessica!
    Vad jag känner igen mig i dig. Jag har sedan ett år tillbaka tagit tag i träning och fått någorlunda regelbundenhet med den. Har också en PT som jag tyvärr inte har råd att träffa mer än 2 ggr/månad. Jag vet att jag äter för mycket- och för onyttigt så vikten går tyvärr inte neråt. Jag har verkligen försökt i över ett år nu men snart ger jag upp. Hur ska jag få någon motivation när inget händer med vikten? Jag har ca 23 kg att gå ner för att komma ner i normalt BMI. Det kan kännas tröstlöst vissa dagar! Nu ska jag följa din blogg och se hur det går för dig. Du verkar vara mycket inspirerande! Lycka till!

  5. Lena skriver:

    Guuud va kul! Jag tänkte på dig innan jag läste och tänkte föreslå mer danspass för dig! Bra träningsform och man blir ju så glad! Lycka till! Kram/http://lenailosangeles.blogspot.com/

  6. Anette skriver:

    Stort lycka till ♡

  7. Anna skriver:

    Det blir jättebra tror jag! Din kropp kommer att må kanon med lite styrketräning!!

  8. Linnea skriver:

    Åh jag älskar SATS danspass! Vill också rekommendera deras recept som finns på hemsidan (fast du kanske får allt det av PTn…), väldigt mycket god mat! Och tack förresten för de fina podtipsen! 🙂

  9. Katarina skriver:

    Hurra! Detta tror jag kommer att vara din största och mest långsiktigt hållbara stöttepelare i livsstilsförändringen! Ingen mer smärta i kroppen, lyckan som kommer av att vara genomsvettig och flåsig och ha muskler som sköljs igenom av varmt, syresatt blod och en kropp som låter dig somna helt avslappnad eftersom varenda muskel har fått sitt under dagen. Den fysiska friheten skapar en mental lätthet som är underbar! You go girl! Redan till jul kommer du att ha erhållit fysiska krafter du aldrig tidigare haft och du kommer att älska det! 🙂

  10. Anni skriver:

    Vad spännande att följa! Har tränat på Sats i flera år och har aldrig sett någon få något resultat med pt:arna där. Jag börjar tro det är deras affärsidé för att få folk att fortsätta år efter år utan att det syns. Men du kommer säkert lyckas med din envishet 😉

  11. J skriver:

    Jag tror att bara genom att du går på träning som du verkligen tycker om kommer du att bli gladare och må bättre, och det är ju nog så viktigt! =) Lycka till!

  12. A-mamman skriver:

    Johanna – du kanske måste prova något riktigt schema. Vissa slår bakut om de hör ”diet” men om du håller dig strikt till något, vare sig det är LCHF (jag gick ner 18 kg utan att vara hungrig eller träna, rekommenderas :), Viktväktarna, iTrim eller vad det kan vara så bör resultaten komma snabbt. Att hålla det på sikt är svårt, men att gå ner brukar faktiskt inte vara så knivigt. Men tydliga regler under en period underlättar för många, att slippa tänka så mycket och kompromissa med sig själv utan helt enkelt följa ett schema/lista/regler hur man ska äta. Lycka till!

  13. Katrin skriver:

    Heja, vilken bra inställning! Jag hoppas, och tror, att du kan få bukt med mycket av värken med rätt styrketräning och hjälp av PT:n. Våra kroppar ska ju hålla i många år;-). Själv har jag märkt stor skillnad sedan jag började styrketräna på allvar för några år sedan, framförallt att jag orkar så mycket mer i vardagen. Lycka till, ska bli spännande att följa dig.

  14. Catarina skriver:

    Lycka, lycka till! Det låter jättebra och jag tror att det kommer ge dig mycket glädje (vid sidan om fina resultat). Otroligt bra steg för att motivera och inspirera dig själv 🙂

  15. Madde skriver:

    Helt rätt beslut om du frågar mig 🙂 🙂 jag tror stenhårt på det du säger nu, och det var precis så jag körde förra året och fick ett helt ok resultat. Tränar man styrketräning äter man automatiskt bättre för annars orkar man inte med det. Ända nackdelen var att resultatet på vågen blev något sämre, men det vägdes upp av alla mättningar som min dåvarande PT gjorde. Vet samtidigt att du inte tycker vågen är det viktigaste utan mer hälsan… Lycka till!!!

  16. Susanne skriver:

    Kör på, du kan du vill du vågar!!!!

  17. Marie skriver:

    Heja dig! Tror det blir jättebra med en nystart!

  18. Linda skriver:

    Lycka till! Ska bli spännande att följa vad PTn kan hjälpa dig med!

    Jag har också slutat äta bröd och pasta för ca 2-3 veckor sedan. Det har gått jätte bra men svårt när det är kalas eller att man blir bjuden på mat hos någon. Jag har svårt att säga nej och tänker att jag kan unna mig någon gång ibland. Men dessa tillfällen då jag unnar mig kan ju göra att jag trillar tillbaka i brödberoende! Men jag kämpar på!

    Bra att du ska mäta kroppen istället för att väga dig! Helt rätt tycker jag!

  19. Tina skriver:

    Tjoho vad spännande och det låter ju som en suverän plan!!! Heja dig!!!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s