Hittills klarar jag mig bra i mitt brödfria liv

Det har nu gått några veckor utan bröd, förutom en brödbit förra veckan och så middagen som min vän bjöd på innan jag fyllde år. Flera gånger har jag fått en impuls att köpa en brödbit eller knäckebröd, men sedan har jag påmint mig själv om att det inte är tillåtet längre i mitt liv. Och då har jag helt enkelt stått emot.

Jag trodde nog att det skulle vara mycket svårare än det har varit. Jag försöker tugga morötter och sötmandlar i stället. Jag ser verkligen mig själv som en riktig brödmänniska – köper jag hem en limpa mjukt bröd så kan jag inte stoppa mig själv utan äter och äter. Att det skulle vara så enkelt att utesluta bröd har därför förvånat mig. Än så länge märker jag inga direkta positiva effekter av mitt brödfria liv, förutom denna insikt om att det inte var så svårt. Däremot en negativ effekt: Att jag är mycket mer hungrig på förmiddagen och eftermiddagen när jag inte kan ”fylla ut” med knäckebröd. Men det kommer nog släppa vad det lider och jag har ju min smarriga mellanmålslista att tillgå. Ni andra som har slutat med bröd, vad har ni ersatt det med?

Om någon undrar varför jag inte har skrivit så mycket om mat och motion sista dagarna så är det för att jag har en stor plan på gång på den fronten, eftersom jag inte lyckas uppnå önskade resultat vad gäller viktnedgång just nu. Det berättar jag mer om inom några dagar. Men jag kan lova att det varken är operation eller quickfix-metod, bara ett stort hjälpmedel på vägen. Jag kommer alltså inte att frångå mina åsikter på den fronten. Jag berättar mer snart.

Nu ska jag, kulturnörd som jag är, kolla på en Ingmar Bergman-film!

Följ mig gärna på instagram och Facebook.

Annonser
Det här inlägget postades i Sockerberoende, Vardag. Bokmärk permalänken.

26 kommentarer till Hittills klarar jag mig bra i mitt brödfria liv

  1. Susanne skriver:

    Jag gissar på en personlig tränare eller ett vikt väktar program. Så spännande. Så himla bra att stå emot bröd, jag är en junkie på bröd…. Bra jobbat!

  2. Anna skriver:

    Starkt jobbat med att ha kommit så långt med kosten!

    Jag känner igen den där hungern, eller snarare kanske suget. Det är den som gjort att jag aldrig kunnat hålla en speciell kostplan under en längre tid. Hjärnan kräver mat och till slut trillar man dit. Jag har lärt mig att när min kropp reagerar på det viset, så har jag fått i mig något jag triggar på. För om jag äter helt rätt och abstinent (sockerfri eller utan ämnen som blir till socker i hjärnan) så får jag den där sinnesron som känns helt fantastisk. Det är en frihet som är helt underbar. Jag känner mig normal, dvs jag äter frukost och så blir jag mätt. Sedan behöver jag inte tänka på mat förrän vid lunch.
    Se över din matplan och försök hitta vad som triggar dig. Morötter tex, det är nyttigt men vanligt att det sätter igång suget så kanske undvika, i alla fall till mellanmål. Andra triggers kan vara frukt (som också är nyttigt men innehåller mycket fruktsocker), vissa mjölkprodukter etc. Man får prova sig fram helt enkelt. Prova gärna te med en matsked kokosolja. Sedan är det också viktigt att lära sig hantera sitt liv på andra sätt förutom med mat. Maten är bara 10% av tillfrisknandet. För mig och många andra fungerar det heller inte att väga sig ofta, eller att ha uppställda mål. Det blir också som en trigger och startar suget. Så bort med för mycket fokus på mat o vikt o uppställda mål då det får helt motsatt effekt. Sådana som mig kan bara tänka en dag i taget. Och att just idag ska bli en bra dag. Att ställa upp mål två veckor eller två månader framåt blir för svårt att hantera. En dag i taget!!
    Men det är viktigt att komma ihåg att det finns ingen som klarar att motstå den där hungern i längden, det bäddar alltid för ett misslyckande. För att klara det på lång sikt måste du hitta en matplan som gör att du är mätt mellan måltiderna.

    Det finns en Facebook-grupp som heter Sockerbomben i din hjärna där man kan få mycket tips och råd.

    If you don’t want to slip, stay away from slippery places!

    Styrkekram ❤

    • Jessica Johansson skriver:

      Jag är absolut på gång med att se över min matplan nu och göra ett helhetsgrepp för att äntligen få resultat på vågen. Det känns ju onödigt att kämpa så mycket och lägga så mycket energi på detta och ändå inte få resultat. SÅ no more denial! 🙂 ska genast gå med i din gruppen, tack så mycket. Jag förstår vad du menar med vägningen, vad rekommenderar du att man gör i stället?

  3. julia t skriver:

    Vad sägs om att göra eget fröknäckebröd? Om du är intresserad kan jag skicka receptet! Det är verkligen kul att få följa din hälsoresa på den här bloggen! Kram!

    • Jessica Johansson skriver:

      @julia t, tack för din fina kommentar. Tyvärr klarar jag inte av att vara måttlig med fröknäcke, tråkigt nog för det är ju så himla gott!

  4. Agneta skriver:

    Jessica har skrivit förut att fröbröd inte är för henne,att hon typ inte kan sluta äta den typ av mat när hon väl börjat,alltså överäter.

    • Jessica Johansson skriver:

      @agneta, exakt, fröbröd funkar tyvärr inte för mig. Jag försöker undvika alla triggers nu i mitt vardagliga liv.

  5. Katarina skriver:

    Jag tror att du kan behöva lite fetare mellisar…eftersom väldigt mager mat kan vara ganska ångesttriggande då den inte ger tillräckligt energi ens för stunden så triggar det att du söker efter mer mat. Sedan tror jag att när du verkligen kommer igång med styrketräningen och då framför allt benmusklerna som är den största muskelgruppen så kommer du att öka din basalförbränning så mycket att du inte går upp så fort du äter en gnutta mer än vanligt. Idag är inte din förbränning matchad med ditt intagsbehov. Intagsbehovet är nog ganska svårt att minska medan förbränningen kan du ganska lätt öka. Gör utfall varje dag hemma i lägenheten efter varje promenad. Så många så att du vill skrika av smärta och benen nästan viker sig under dig. Jag lovar; dit når du inom ett par minuter så detta är inget som kräver någon tid. 🙂 Men det ger enorm effekt! Sedan ska du göra lite rygglyft varje dag (ligga på magen och lyftaöverkroppen lite) så att du avlastar din rygg så snabbt som möjligt; den bär hela kroppen så se till att hålla den stark. Plankan för hela bålen är också viktig för hållningen, både i vila och vid aktivitet. Alla andra övningar är mer estetiska, men dessa tre är verkligen funktionella – och bäst för att öka förbränningen i vila. Tror inte det är bra att gå runt hungrig…fast jag skulle igen vilja promota viktklubben-appen där du reggar allt du äter och tränar så att du ser hur mycket det de facto är.

    • Jessica Johansson skriver:

      @katarina, du har nog rätt! Du är så klok! Och det är just styrketräning som är en del i min masterplan! Jag ska också prova att göra dina övningar efter varje promenad, superbra tips. Jag blir så tacksam för alla kommentarer att jag nästan blir rörd! Jag ska fundera en vända till på viktklubb-appen. 🙂

  6. Anna skriver:

    Dagens tips:
    Hög igenkänningsfaktor på denna krönika från tidningen Matkärlek 🙂

    http://matkarlek.nu/dags-for-diagnos

  7. Anna skriver:

    Hoppas din stora plan inte innebär ytterligare ett hus på gatan bara 🙂

    För så här skrev du i februari (2015-02-08 14:36):
    Tack för din fina omtanke! ❤ jag tror att jag är i sista huset på gatan faktiskt, jag är fullt medveten om att jag är sockerberoende och att inga quickfix-dieter i världen kommer fungera för mig i längden. 🙂 tack igen ❤

    Här är info om det. Bitten kallar sig för sista huset på gatan, hon är deras sista utväg:
    http://nosugaradded.se/bitten-jonssons-pa-lchf-kryssningen-sockerberoende-ar-en-hjarnsjukdom-inte-dalig-karaktar/

    • Jessica Johansson skriver:

      @anna, nä inga mer hus på gator, haha. Och jag står för den kommentaren jag skrev i februari. Tack vare dina intensiva kommentarer där en period så plockade jag bort bröd och pasta helt, så du har verkligen hjälpt mig! Och jag tror inte på quick fix-dieter efter att ha provat dem alla, några av dem till och med flera gånger.

  8. Anette skriver:

    Jag har bytt vanligt bröd mot glutenfritt och äter en skiva till frukost. Annars kan jag bara säga: Heja dig! Boktips: Bitten Jonssons bok Sockerbomben. Lärde mig mycket om kroppen av att läsa den.

    • Jessica Johansson skriver:

      @anette Tyvärr klarar jag inte av att äta ens glutenfritt bröd, det är något med bröd som triggar igång alla receptorer till destruktivt ätande hos mig verkar det som! Jag har blivit tipsad om den boken tidigare, så nu gör jag slag i saken och reserverar den på bibblan där jag jobbar. Tack!

  9. miss m skriver:

    Kära rara underbara starka kämpande Jessica!

    Om du nu enligt kommentaren nedan kommit till insikt att du är sockerberoende så hoppas jag att din stora plan gäller detta 🙂 🙂 🙂

    För om man får halsfluss går man till doktorn, får man hål i tänderna går man till tandläkaren, går bilen sönder lagar man den på en bilverkstad. Det vill säga, man försöker inte fixa det på eget sätt, utan man går till någon som är expert på området. Så alltså är man sockerberoende bör man söka experthjälp.

    Jag hoppas hoppas hoppas ❤

    • Jessica Johansson skriver:

      @miss m, ja det är experthjälp jag ska söka. Och att jag har uteslutit bröd och pasta betraktar jag även som ett stort steg i att utesluta socker ur min dagliga kost. Tack för din gulliga kommentar, kärlek! ❤

  10. miss m skriver:

    Härligt att höra Jessica!
    jag hoppas att du menar experteris inom sockerberoende dock. För du skulle ju inte låta tandläkaren laga ditt brutna ben 😉
    kraaaaam!

    • Jessica Johansson skriver:

      @miss m, nej inte expert inom sockerberoende, hur skulle jag söka en sådan menar du?

  11. miss m skriver:

    Hej igen, i den fb-grupp som nämns finns en lista på experter 🙂 Jag är så glad för din skull, det känns verkligen som om du är på rätt spår nu!!!

  12. Anette skriver:

    Min trigger är frukt. Så fruktansvärt tråkigt att vara utan men det gäller att känna igen sina fiender….. kram till dig

  13. anna skriver:

    Jo istället för vägning….
    1. Fokusera på att hitta rätt matplan så att du inte går hungrig. Ät mat som får dig att må bra i knoppen snarare än att fokusera på vikten. Tänk på att underäta är också ofta en del av sjukdomen, samma kick i belöningscentrum. För mycket fokus på mat tillhör också sjukdomen. Målet är att ha en plan som du följer, för att slippa tänka på det emellan. Varje tillfälle du stoppar något i munnen riskerar du att väcka sjukdomen. Så så få mål som möjligt, dvs frukost lunch middag och så max 1 mellanmål kommer att hjälpa dig.
    2. Träna för att att du mår bra av det snarare än att jag kilon. Du promenerar ju mycket och det är utmärkt. Styrketräning som du nämner är säkert ett jättebra komplement. Ger dig endorfiner o dopamin till hjärnan och det är en tillgång.
    3. Försök att få din kropp i kemisk balans. Kosttillskott kanske. Många tips på fb-sidan. Har du fel balans kommer du inte att gå ned i vikt.
    4. Ta en dag i taget! Eller ibland en timme i taget. Långsiktiga mål får bara motsatt effekt på sådana som oss. Dagdrömmar om vad man ska göra sedan när man är smal tillhör sjukdomen. Just nu! Just idag! De flesta ”experter” inom sjukvård o hälsoindustrin vill gärna att man ska sätta upp mål. Detta fungerar INTE på sockerberoende!
    5. Ta stöd av en grupp som är i samma situation som du. Detta stöd är ovärderligt. Du vet nog vad jag tänker säga, hehe. Med risk för att vara tjatig. Tolvstegsgrupp 🙂 🙂
    Där kan du hitta de som sitter i samma båt. Ta rygg på någon som har något du eftertraktar och följa deras fotspår istället för att trampa upp dina egna stigar. Du äter ju för mycket av en anldedning och nu måste du hitta ett nytt sätt att hantera ditt liv.
    6. Har du inte sett Bittens web-föreläsning, så se den!! (jag tjatar så mycket om henne så vill bara förtydliga att jag inte har någon som helst koppling till henne eller till något annat företag inom detta område heller)

    Följer du allt detta så kommer din vikt att så sakta krypa nedåt. Det kommer inte att gå fort. Men du kommer troligtvis att må bättre än du någonsin tidigare mått.
    Jag väger mig ibland, kanske 1 gång per månad eller varannan månad. Mest för att se att jag är på rätt spår, eller om det är något jag måste justera. Har gått ned 19 kilo! Men vid varje vägning som inte känns tillfredsställande eller vid varje misslyckat delmål så finns det risk för att man börja överäta. Så undvik alltså detta så mycket som möjligt.

    Det finns som sagt folk som är utbildade på detta inom sockerberoende. Har man möjlighet att gå behandling så är det en fantastisk hjälp! Lista på experter finns i fb-gruppen Sockerbomben i din hjärna.

    Kom ihåg att det är din hjärna som ska bli frisk 🙂 Då får du en friskare kropp på köpet. Som grädde på moset liksom, hi hi.

    Kämpa på! You can do it!

  14. Jessica Johansson skriver:

    @ anna, du är ju bäst! du borde jobba med detta. Jag skickar massa internätlig kärlek till dig just nu, hihi. Jag ska börja ta en dag i taget, det är nog ett av mina största misstag. Nu börjar jag med idag (som hittills har gått bra). Grejen är att även om jag har kommit bort från sockret så äter jag fortfarande för mycket ibland, för jag kan ju överäta även annat än socker så att säga, det är ju ytterligare ett beteende att ta tag i. Så en dag i taget, bra tänk. jag har ansökt om att gå med i fb-gruppen nu och ska gå ut och låna Sockerbomben innan jag sticker från jobbet. Jag ska skriva ut din kommentar och ha i kalendern tror jag. 😀

  15. anna skriver:

    Tack, nu blir jag rörd. Skickar massa kärlek tillbaka!
    Bara glad att jag kan hjälpa 🙂

  16. Carro skriver:

    Hej
    Jag äter inte heller bröd eller annat med gluten utan att vara intolerant, av andra skäl.
    Jag saknade mackorna i början, det är en smidig grej att ha med sig, t ex som mellis på jobbet.
    Jag bakade en stor sats med fröknäcke och hade med mig en burk till jobbet. Eller så kokar jag ägg istället och käkar till kaffet. En matsked nötsmör funkar också.

  17. Carro skriver:

    Ser nu längre ner att fröknäcke inte funkade så bra för dig. Sorry!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s