Korta recensioner: Byggmästar, Skäringer, Boije af Gennäs, Koppel

Eva-Stina Byggmästar – Älvdrottningen
alvdrottningen
Jag har länge tänkt att jag skulle gilla Byggmästars poesi, men den blir alltför experimentell eller liksom otillgänglig för min smak. Den säger mig inte särskilt mycket, jag saknar drivet och ka-boomet i magen, det som jag nämnde när jag skrev om Sylvia Plath häromdagen. Men omslaget är åtminstone ljuvligt, så borde fler diktsamlingar se ut tycker jag.

Louise Boije af Gennäs – Ta vad man vill ha
ta-vad-man-vill-ha
När jag var tonåring älskade jag Stjärnor utan svindel men sedan har jag litegrann tappat lusten till att läsa Boije af Gennäs. En kompis tjatade dock på att jag bara måste läsa Ta vad man vill ha, så till slut gjorde jag det. Den handlar om överklasstjejer som festar på Östermalm, bara festar och festar. Och det är konventioner och festande och jag tröttnar någonstans runt sida femtio. Men eftersom boken har ett driv, språkligt och berättarmässigt, fortsätter jag ändå läsa tills jag utpumpad och besviken lägger den ifrån mig. Den var inget för mig.

Mia Skäringer – Dyngkåt och hur helig som helst
skaringer-mia-dyngkat-och-hur-helig-som-helst
Jag har ända sedan starten tyckt att Mia Skäringer verkar vara en vettig person. Hon är liksom jordnära och äkta på ett skönt sätt. Och det märks förstås även i den mycket populära krönikesamlingen, men den bör nog läsas i små portioner i taget. Och ämnena är inte alltid intressanta för mig, men jag läser den ändå med ett småleende på läpparna.

Hans Koppel – Vi i villa
vi-i-villa
Tänk dig en tomhet så monumental att den blir ett gapande hål i magen, ett liv så tomt att allt du kan bry dig om är vad grannen har för bil och vilket märke du har på din grill. Vi i villa skildrar en överdrivet tom tillvaro, där själva typsnittet signalerar tomhet. Den är tunn och går fort att läsa men klumpen den lämnar i magen försvinner inte lika fort. På gott och ont.

Det här inlägget postades i Bokrecension. Bokmärk permalänken.