Några korta recensioner igen

KRIS. Texter om den europeiska krisen

Egentligen har jag redan nämnt den här boken då jag skrev om att jag saknade grekisk, portugisisk, spansk, arabisk litteratur översatt till svenska. Och det var ju evigheter sedan, ändå har Kris inte fått något eget inlägg. Det är en viktig och intressant bok om eurokrisen. Den innehåller texter av fyra olika personer från varsitt land. De ger sitt perspektiv, berättar om den verklighet de ser utanför dörren och vad de anser att man måste göra. Man måste göra revolution, man måste sluta fokusera på profit och konsumtion, osv. Det var en intressant bok att läsa, men också lite läskig eftersom den fick mig att inse vilken krisartad situation som råder. Betänk också att detta var ett år sedan. Jag vet inte hur läget ser ut idag, men bättre kan det knappast vara.

Rosa Liksom – Kupé nr. 6
kupe_nr_6-liksom_rosa-19023675-frnt
Den här boken var en av de bästa jag läste 2012 och då motiverade jag det såhär: ”En berättelse om en tågresa i Ryssland under Sovjettiden. Aldrig har jag väl upplevt ett kargt och ogästvänligt klimat beskrivas så vackert och intressant att jag vill köpa biljett till transsibiriska järnvägen omedelbums.” Jag recenserade den också kort, kort i Situation Sthlm och skrev då såhär: ”Den finska författaren Rosa Liksom har en fascination för Ryssland, det pratade hon nyligen om i SVT:s Babel. Mycket riktigt så utspelas senaste romanen på ett tåg i det som då var Sovjetunionen. Medan tåget mödosamt tar sig fram på sibiriska järnvägen, skildras ett möte mellan en ung finsk flicka och en medelålders rysk man, som gärna dricker vodka och talar illa om kvinnor. Rosa Liksoms språk (i översättning av Janina Orlov) är magiskt och får även den mest kyliga sibiriska by att verka poetisk och intressant och berättelsen är oupphörligen fascinerande även om inga stora spänningsmoment äger rum.” Och då känner jag mig nödgad att tillägga att Janina Orlov var min handledare i den uppsats jag inte blev klar med i litteraturvetenskap, men mina åsikter om den här boken hade ingenting med det att göra. Det kan jag garantera.

Nu får det vara nog med korta recensioner för den här gången, men fler kommer imorgon. Har ni läst någon av dessa två böcker? Vad tyckte ni?

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.