Underjordisk tunnelbanepoesi

Malte Persson – Underjorden
Värst vad boken såg tjock ut på bilden. I själva verket är den en tunnis.

För de som har missat det så är jag väldigt förtjust i poesi. Min filosofi är dock att man bör ta bort svårhetsstämpeln från poesin, eftersom jag tror att det kan avskräcka många människor från något alldeles underbart. Jag tycker att man – om man vill – ska kunna njuta av poesi som man njuter av att se på en tavla, läsa en vanlig bok eller äta en god måltid. Poesi kan avnjutas som ett flöde och ändå ge mycket. Jag har skrivit mycket om detta här.

Dock så har jag (i min personliga läsning) skitsvårt för rimmad poesi. Dels så tycker jag det förstör läsflowet, eftersom den rimmade formen förutsätter en viss rytm i läsningen. Och så tycker jag att det ofta känns uppstyltat. Jag har tyckt att det har varit intressant att i litteraturvetenskapen läsa äldre poesi som är rimmad (och där man i vissa fall inte ens tänker på att det rimmar, pga att det varit så välskrivet) men det är inget jag själv brukar välja. Jag kan också tänka mig att rimmet – som förlänar dikten en viss högtidlighet – bidrar till poesins svårhetsstämpel. Det var därför med viss skepsis som jag började läsa Malte Perssons Underjorden. Persson har nämligen skrivit ett gäng dikter i sonettform, en strikt reglerad versform. Dock är temat desto mer nutida, dikterna kretsar nämligen kring den stockholmska tunnelbanan och sådant som diktjaget lägger märke till där.

Jag tyckte att det fanns några höjdpunkter  och annat som var mindre bra. Jag gillade att Stockholms tunnelbana vid flera tillfällen liknas vid helvetet. För ibland kan man faktiskt få en sådan känsla när man sitter där och flackar med blicken (tunnelbaneregler som bör dissas skrev jag en gång en krönika om, här). Jag skrev om Underjorden i Nya Upplagan. För den som vill läsa min text, är det bara att klicka här och scrolla ner till bokrecensionerna. Har ni läst den? Blev ni hooked på sonetter eller ej?

Annonser
Det här inlägget postades i Bokrecension och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Underjordisk tunnelbanepoesi

  1. Böckerx3/Metta skriver:

    Jag har inte läst alla, men jag gillar det och tyckte sonett var ett spännande och ambitiöst att välja.

    • jo, som jag skrev i min text i Nya Upplagan så tycker jag också att sonetter var ett ambitiöst val, även om jag själv föredrar orimmad och lite mer ”utflippad” poesi. Jag läste den från pärm till pärm och det funkade också. Ofta tycker jag det kan vara skönt att läsa poesi så.

  2. Ebba skriver:

    Jag jagade denna bok (lyrikavdelningar på vanliga bokhandlar är oftast under all kritik…) Till slut hittade jag den, köpte den och älskade den! Vissa talar direkt till hjärtat och förrändrar min syn på mig själv. Andra är bara kusliga. Dessutom är boken liten och bra, vilket gör den till en utmärkt bussbok även för den lilla handväskan (sånt gillar jag)!

    • Adlibris är mitt tips och för äldre (ibland t.om uråldriga och omöjligaattfåtagpå-böcker) böcker så är bokbörsen bäst. Men jag håller med dig om att lyrikavdelningen på bokhandlar är helt värdelösa, nästan utan undantag.Intressant att du älskade den, så långt kan jag verkligen inte sträcka mig, jag mer läste igenom den och sedan åkte den in i hyllan. Men det är fint att poesi kan förändra synen på sig själv och världen! Så kände jag första gången jag läste ”På diabilden är huvudet proppfullt av lycka” av Catharina Gripenberg. Och ”Sent på jorden” av Gunnar Ekelöf. Bland annat. 🙂 Jag tycker verkligen att Malte Persson emellanåt lyckades fånga tunnelbanan i stockholm med allt vad den innebär mitt i prick och med sylvass penna.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s